W ramach programu Przestrzenie Sztuki Białystok zapraszamy na wieczór dwóch premier kameralnych!
POWSTAŁ BURŚTYN PRZYCIEMNIOŁY, ZAMGLONY, ZACHMURZONY
ANTURIUM
6 listopada 2024, godz. 18:00
Białostocki Ośrodek Kultury / sala Forum, ul. Legionowa 5
bilety: 15 zł – dostępne wyłącznie w sprzedaży on-line: https://www.bilety24.pl/teatr/1428-2-premiery-kameralne-116068?id=664153
POWSTAŁ BURŚTYN PRZYCIEMNIOŁY, ZAMGLONY, ZACHMURZONY
Choreografia: Sławomir Juszczak, Urszula Grzeszczuk
Podróż przez mistyczny świat tradycji weselnych Kurpi. Jest to rytuał przejścia w obrzędzie weselnym skoncentrowany na momentach oczekiwania i transformacji. Spektakl łączy ludowy charakter obrzędu z osobistymi emocjami tancerzy, eksplorując samotność, tęsknotę i niepewność, a także ukazując jego kulturowe zakorzenienie. Duet oddaje głos emocjom, które często pozostają w cieniu. Proces staje się refleksją nad współczesnym rozumieniem tradycji i osobistego pojmowania relacyjności. Twórcy inspirują się ludowością charakterystyczną dla polskiego tańca współczesnego.
Sławomir Juszczak (ur. 1996) – tancerz, fizjoterapeuta. Absolwent kierunku Taniec (specj. aktor teatru tańca) Zakładu Tańca na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz krakowskiej AWF na kierunku fizjoterapia.
We własnych poszukiwaniach twórczych inspiruje się systemami ciała według podejścia Body-Mind Centering oraz polską techniką tańca współczesnego Jacka Łumińskiego. Badania nad ekspresją układu szkieletowego w tańcu współczesnym zapoczątkował w ramach rezydencji twórczej w Białymstoku (Przestrzenie Sztuki 2022). Na bazie wypracowanej metody zrealizował pracę eksploracyjną „boneXposed”, pokazywaną w 2023 roku na międzynarodowych festiwalach: DO Festival w Gdańsku i Zukunft Tanzt we Frankfurcie nad Menem, [Sic!]Saute, Cyrkulacje we Wrocławiu. Współtworzył projekt „the 116 images that nasa wants to show aliens” (Przestrzenie Sztuki Katowice 2023). Jego solo „root(re)integration”, bazujące na upamiętnianiu przodków, zostało zakwalifikowane do finału konkursu „3…2…1…Taniec!” w ramach Krakowskiego Festiwalu Tańca 2023. Pod opieką Briana Michaelsa zrealizował kontynuację tego solo – „Memorelizing” oraz rozszerzył motyw upamiętniania – „Tu jest dziadziu” (Zakład Tańca 2023-24). Współpracował z Krakowskim Teatrem Tańca jako tancerz i nauczyciel tańca współczesnego (2023-24). Występował w spektaklach: „Czuły” w chor. Anny Nowak (2024), „Be Water My Friend” w chor. Wen Xudong (2024), „Treatise” w chor. Milana Tomasika (2024), „Wytańczyć Malewicza” w reż. Filipa Jaśkiewicza i chor. Julii Lewandowskiej (2023), „Modern Baroque” w chor. Moniki Witkowskiej (2023), „Translacje” w chor. Eryka Makohona (2023), „Matryca” w chor. Michała Przybyły (2023), „Bóbzmaszyny” w chor. Bartłomieja Mieszczaka (2023), „Acis&Galatea” w reż. Aleksandry Dziurosz i chor. Janusza Skubaczkowskiego (2022).
Urszula Grzeszczuk – absolwentka XXX LO im. św. brata Adama Alberta Chmielowskiego w Krakowie (klasa o profilu taneczno-teatralnym). Studentka Zakładu Tańca na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2023 brała udział w tworzeniu cyklu wykładów performatywnych “O tańcu współczesnym” w reżyserii Agnieszki Bednarz-Tyran i Katarzyny Borzy. W 2024 stworzyła własny wykład performatywny “Jak używać dłoni, żeby nie używać słów” prezentowany m.in. w Krakowskim Teatrze Tańca. W sierpniu tego roku odbyła rezydencję choreograficzną w Kieleckim Teatrze Tańca w ramach programu Przestrzenie Sztuki Taniec – Kielce. Od września 2023 tancerka grupy Atelie Dance Group, z którą występuje w międzynarodowych projektach. Występowała w spektaklach: “Morze łez” chor. Janusz Skubaczkowski (2024), “Zefir” chor. Sebastian Wiertelak (2024), “Kontinuum” reż. Anetta Pasternak (2024), “Ze snu wyłowię złoty płaszcz (imponderabilia z podwórka)” chor. Łukasz Zgórka (2023, Przestrzenie Sztuki Katowice), “Bezdom” Katarzyna Żurawska (2023), “Ze snu wyłowię złoty płaszcz (krawędź zwątpienia przekroczysz w jego blasku)” chor. Łukasz Zgórka (2023), “Dalcroz’e Virtual Meet-Up Classes, Plastiqe Animee” chor. Anetta Pasternak (2023), “POłączONE” chor. Sebastian Szul (2022), “Saligia” chor. Maja Longawa (2022), “Horyzont zdarzeń” chor. Karol Miękina (2022), “Mikrobiota” chor. Masha Handzel (2021).
ANTURIUM
Choreografia, wykonanie: Edyta Szachniewicz
Solowy spektakl taneczny, w którym ruch i kolor stają się nośnikiem emocji i symboliki. Inspiracją do choreografii jest postać Mulan, ikona odwagi i determinacji, która z pasją łączy różne oblicza swojej osobowości w drodze do odkrycia wewnętrznej siły i prawdziwej tożsamości. Spektakl składa się z czterech części, z których każda odzwierciedla inny kolor anturium oraz jego symboliczne znaczenie. „Anturium” to nie tylko opowieść o walce, ale również o odkrywaniu siebie, miłości, przyjaźni i akceptacji. To emocjonalna podróż przez kolory, która prowadzi do zrozumienia, że prawdziwa siła tkwi w harmonijnym łączeniu wszystkich naszych obliczy. Spektakl zaprasza widza do wspólnego odkrywania głębi emocji oraz refleksji nad tym, jak różne aspekty naszej osobowości wpływają na nasze życie. Mulan staje się nie tylko postacią heroiczną, ale również symbolem wewnętrznej podróży każdego z nas.
Edyta Szachniewicz – tancerka, choreografka, nauczycielka tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Olsztynie oraz kierunku Taniec Nowoczesny na Wydziale Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Ukończyła też prawo na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Specjalizuje się w stylu hip hop i jest pasjonatką tańca współczesnego. Na co dzień prowadzi zespoły taneczne, obejmujące uczestników w wieku od 7 do 40 lat, z którymi tworzy autorskie choreografie na zawody taneczne oraz dłuższe etiudy prezentowane na przeglądach i festiwalach. Regularnie pracuje także nad ruchem scenicznym z aktorami i wokalistami.
Autorskie prace choreograficzne oraz asysty: spektakl „Migotanie” 2024, spektakl „Prywatność nieznana” 2023, spektakl dyplomowy „Halo Ziemia” 2023, asysta choreograficzna przy spektaklu „Legendy Romantyzmu” 2022 /reż. Robert Burzyński/, etiuda „Zanim zniknie” 2022, etiuda „Pustka” 2022, etiuda „Artystyczne Podlasie” 2021, formacje grup tanecznych prowadzonych od 2015 roku do teraz.
Aktywnie działa jako tancerka realizując się na szerokim polu, m.in.: spektakle: “Historie (nie)połączone/ 2024 (chor. Agnieszka Łuczyńska), „Projekt Człowiek” 2023 /chor. Maciej Mołdoch/, „tożSAME” 2023 /chor. Anna Sawicka-Hodun/; reklamy: Nike Air Force 1 Campaign x Sizeer /chor. Bartłomiej Gąsior/, Schweppes, Starbucks Tripleshot /chor. Stefano Silvino/; teledyski: Lukasyno i Kękę „Los sprzyja mi” 2024; Emkatus Kartky Julia „Zwiędły lilie” 2024; Kartky 2023 „Pora mgieł”; Sw@da Maxim Niczos „Bahato” 2023 /chor. Edyta Szachniewicz/; Sw@da i Karolina Cicha „Sira Sira” 2022; Jarmo „Moving Signs” 2022 /chor. Katarzyna Wiktorko/, a także inne projekty: Marmo Momentum Live Act 2024 /chor. Anna Sawicka-Hodun/, Podlaska Marka Roku 2024 – oprawa muzyczna Nataszy Urbańskiej i Sławomira Uniatowskiego /Błażej Górski/; Bahato koncert 2023; etiuda „Nimfy” 2022 /Anna Wytych-Wierzgacz/; etiuda w ramach projektu „Z ulicy na deski teatru” 2022 /Ziemowit Bogusławski/.
Więcej na stronie: https://frst.org.pl/2-premiery-kameralne-2024/
Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Partnerem wydarzenie jest Miasto Białystok.