Zapraszamy na koncert pochodzących z Krakowa tenora Piotra Kusiewicza i organisty Marka Stefańskiego w ramach XXVIII Katedralnych Koncertów Organowych.

7 lipca 2023, godz. 19:15
bazylika archikatedralna Wniebowzięcia NMP w Białymstoku, ul. Kościelna 2
bilety: 15 zł, do kupienia w kasach kina Forum i CLZ, na bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na pół godziny przed rozpoczęciem (w katedrze sprzedaż biletów wyłącznie za gotówkę)

pełny program XXVIII Katedralnych Koncertów Organowych

 

Marek Stefański

Wirtuoz organów, pedagog i animator życia muzycznego. Należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha (1994). Już na studiach jako organista-solista dwukrotnie odbył z Krakowskim Akademickim Chórem Organum tournée po Europie. Zwieńczone sukcesami koncerty oraz zdobyte nagrody otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali.

W latach 1996-2007 pełnił funkcję organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej, uświetniając swoją grą ważne wydarzenia miejskie i kościelne. Od 1999 roku pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, w 2022 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego sztuk muzycznych.

Koncertował w Europie, obu Amerykach, Rosji i Izraelu. Propaguje polską muzykę organową, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Brał udział w prawykonaniach utworów współczesnych polskich kompozytorów. Zostały one zarejestrowane. Nagrywał dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i rozgłośni zagranicznych, ma na koncie także nagrania płytowe. Współpracuje z wieloma chórami, wokalistami i instrumentalistami.

W latach 2010-2011 z Radiem Kraków zrealizował cykl audycji „Antologia Organów Krakowa”, a od 2017 roku na jego antenie usłyszeć można było cykl rozmów „Ukryte sacrum”, którego Stefański był pomysłodawcą i współautorem. Z kolei z Radiem Rzeszów prezentował brzmienie wartościowych organów Podkarpacia.

W maju 2016 roku, jako jedyny Europejczyk, reprezentował Stary Kontynent podczas Festiwalu „5 continents – 5 organists” w Seulu w Korei Południowej. Był jurorem podczas międzynarodowych konkursów organowych w Polsce, Niemczech, Luksemburgu i Rosji. W 2019 roku ukazała się książka „Organy na krańcach świata – Marek Stefański w rozmowie z Mateuszem Borkowskim”, wyróżniona tytułem Krakowskiej Książki Miesiąca. Marek Stefański jest też autorem powieści biograficznej „Dziedzictwo” o prof. Bronisławie Rutkowskim, twórcy polskiej szkoły organowej.

 

Piotr Kusiewicz

Muzyk uniwersalny. Studiował w Akademii Muzycznej w Gdańsku grę na fortepianie (prof. Zbigniew Śliwiński) i śpiew solowy (prof. Jerzy Szymański). Występował na scenach operowych w Polsce (m.in. w Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Wielkim w Warszawie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Krakowskiej), we wszystkich filharmoniach w kraju oraz za granicą (m.in. w Royal Festival Hall w Londynie, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Théâtre des Champs Élysées w Paryżu).

W swoim repertuarze posiada 140 dzieł oratoryjnych i 20 partii operowych. Jest pierwszym polskim wykonawcą Paroles tissées Witolda Lutosławskiego, które nagrał z NOSPR pod dyrekcją Antoniego Wita dla firmy fonograficznej NAXOS (nagroda w kategorii Best Buy miesięcznika „Grammophone”). Dla tej samej firmy dokonał nagrania Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego z Orkiestrą Symfoniczną FN i Antonim Witem (nominacja do Grammy Awards 2010). Firma DUX wydała nagranie Pieśni o ziemi Gustawa Mahlera zarejestrowane wspólnie z Jadwigą Rappé, WOSPR pod dyrekcją Michaela Zilma (Prix de l’Academie du Disque Lyrique). Jednym z najważniejszych wydarzeń w jego życiu artystycznym był udział w wykonaniu opery Król Roger Szymanowskiego pod dyrekcją Charlesa Dutoit w Paryżu, Montrealu, nowojorskiej Carnegie Hall i w Tokio (1996-2002).

Piotr Kusiewicz jest profesorem śpiewu w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Często występuje podczas festiwali organowych, współpracuje m.in. z wybitnym polskim organistą Markiem Stefańskim. W 2022 roku został zaproszony do udziału w premierze opery Pucciniego Turandot (cesarz Altoum) na scenie Opery Krakowskiej. Od sezonu artystycznego 2021/22 pełni funkcję doradcy obsadowego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

W 2008 roku otrzymał Krzyż Pro Ecclesia et Pontifice – najwyższe odznaczenie dla osób świeckich, przyznane przez papieża Benedykta XVI. W 2016 roku, w uznaniu wybitnych osiągnięć artystycznych, przyznano mu medal Gloria Artis.

 

Program:

  • Alfonso del Sabio X (XIII w.) – Rosa das Rosas
  • Antonio Martin y Coll (ca. 1660 – ca. 1734) – Canto Immaculada Concepcion
  • Alfonso del Sabio – Santa Maria
  • Anonimo espanol (XVII w.) – Tiento de 6. tom (De Batalla)
  • Mikołaj z Krakowa (XVI w.) – Salve Regina (4 versi)
  • Liber usualis – Magnificat
  • J.S. Bach (1685-1750) / M. Stefański (1969) – Fantazja i fuga potrójna na podstawie basu generalnego z Johannes Passion BWV 245/5
  • S. Kwiatkowski (1930-2010) – Cztery pieśni: Cóż Ci mam oddać, o Panie?, Ave Maria, Modlitwa, Ty, co stworzyłeś zieleń drzew
  • F. Liszt (1811-1886) – Psalm 121 (z cyklu “Psalmy Króla Dawida”, opr. M. Stefański)
  • H.M. Górecki (1933-2010) – Dwie pieśni sakralne op. 30 do słów Marka Skwarnickiego (1971)