Razem ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych zapraszamy na retrospektywę twórczości Wima Wendersa, jednego z najwybitniejszych niemieckich reżyserów i festiwalowego ulubieńca. W ramach przeglądu zobaczycie wyselekcjonowane perełki z dorobku twórcy: „Alicję w miastach” (1974), „Amerykańskiego przyjaciela” (1977), „Paryż, Teksas” (1984), „Niebo nad Berlinem” (1987) oraz „Buena Vista Social Club” (1999)!

WIM WENDERS – MISTRZ KINA DROGI

2 grudnia 2023, godz. 18:00 – Niebo nad Berlinem
12 grudnia 2023, godz. 18:15 – Alicja w miastach
13 grudnia 2023, godz. 18:00 – Amerykański przyjaciel
14 grudnia 2023, godz. 17:30 – Paryż, Texas
15 grudnia 2023, godz. 18:15 – Buena Vista Social Club

Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilety: 13 zł / film – w kasie kina + online: https://bilety.bok.bialystok.pl/

W ostatnim półwieczu wiele dzieł z bogatego dorobku Wima Wendersa znalazło się w programie najważniejszych imprez międzynarodowych. Do tej grupy należą obrazy, które będzie można zobaczyć w ramach tegorocznej retrospektywy niemieckiego twórcy i ulubieńca festiwalowych selekcjonerów. „Alicja w miastach”, „Amerykański przyjaciel”, „Paryż, Teksas”, „Niebo nad Berlinem” i „Buena Vista Social Club” to perełki kina. Tym, co łączy te filmy i charakteryzuje twórczość Wendersa, jest szczególna rola miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Europejskie i amerykańskie miasta (Amsterdam, Berlin, Hamburg, Hawana, Houston, Los Angeles, Nowy Jork) mają swój znaczący wpływ na treść i rozwiązania reżyserskie. Wędrówka po tych metropoliach (oraz między nimi) staje się zarówno podróżą w czasie i przestrzeni, krajobrazie i historii, jak i tą bardziej intymną, nastawioną na poznawanie wewnętrznych światów jednostek i społeczeństw. Przegląd tych pięciu filmów wraz z krótkimi wstępami w formie wykładu wideo przybliży sylwetkę reżysera i wprowadzi w tematykę dzieła, a także pozwoli osadzić je w szerszym, często podróżniczym kontekście.

Filmowym preludium przed retrospektywą Wima Wendersa będzie przedpremierowy pokaz jego najnowszego filmu, ANSELM w technologii 3D, na który zapraszamy 29 listopada o godz. 18:30! WIĘCEJ INFORMACJI

Harmonogram pokazów:

2 grudnia 2023, godz. 18:00, bilet: 13 zł
WIM WENDERS – MISTRZ KINA DROGI: NIEBO NAD BERLINEM
Francja/RFN 1987, 127′
obsada: Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Peter Falk

Film został nagrodzony m.in. Złotą Palmą w Cannes (Najlepszy reżyser) i zdobył dwie Europejskie Nagrody Filmowe (Najlepszy reżyser, najlepszy aktor drugoplanowy).
To swoisty „powrót do domu” Wendersa i pierwszy niemiecki film po ośmiu latach spędzonych w Ameryce. Głównymi bohaterami są aniołowie stróże, przyjazne niewidzialne istoty w prochowcach, które słuchają myśli śmiertelników i próbują ich pocieszyć. Jeden z nich, Damiel, pragnie stać się człowiekiem po tym, jak zakochuje się w pięknej artystce trapezowej Marion. Peter Falk, który gra samego siebie, pomaga mu przekroczyć tę granicę, wprowadzając go w tajniki drobnych przyjemności życia…

“Niebo nad Berlinem” stało się kultowe na całym świecie, a w 1998 roku doczekało się remake’u – „Miasta Aniołów” z Nicolasem Cage’em i Meg Ryan w rolach głównych.

Kadr z filmu NIEBO NAD BERLINEM

12 grudnia 2023, godz. 18:15, bilet: 13 zł
WIM WENDERS – MISTRZ KINA DROGI: ALICJA W MIASTACH
RFN 1974, 110′
obsada: Yella Rottländer, Rüdiger Vogler, Lisa Kreuzer, Didi Petrikat

“Alicja w miastach” to, formalnie rzecz biorąc, czwarty film Wendersa, ale reżyser często klasyfikuje go jako swój pierwszy, ponieważ odkrywa w nim film drogi jako gatunek. Jest to również pierwszy film Wendersa nakręcony częściowo w USA i pierwszy, w którym występuje jego „alter ego” Phillip Winter (Rüdiger Vogler). „Alicja w miastach” jest często porównywana do „Brzdąca” Charliego Chaplina. Film otrzymał Nagrodę Niemieckich Krytyków w 1974 roku.

Dziennikarz Phillip Winter chce napisać artykuł o Ameryce, ale poza zrobieniem serii polaroidów nic innego mu się nie udaje. Rozczarowany rozpoczyna podróż powrotną do Niemiec. Niechętnie zgadza się wziąć małą Alice pod swoją opiekę, ponieważ jej matka, którą spotyka w Nowym Jorku dzień przed wyjazdem, odmawia zajęcia się dziewczynką. W Amsterdamie matka nie pojawia się zgodnie z umową, więc Winter i Alice wyruszają na poszukiwanie babci Alice w Zagłębiu Ruhry. Podczas wspólnych poszukiwań ich początkowa wzajemna niechęć stopniowo przeradza się w sympatię.

Kadr z filmu ALICJA W MIASTACH

13 grudnia 2023, godz. 18:00, bilet: 13 zł
WIM WENDERS – MISTRZ KINA DROGI: AMERYKAŃSKI PRZYJACIEL
Francja/RFN 1977, 127′
obsada: Dennis Hopper, Bruno Ganz, Nicholas Ray, Lisa Kreuzer, Gérard Blain

“Amerykański przyjaciel” był prezentowany w konkursie głównym w Cannes, zdobył Nagrodę Niemieckich Krytyków oraz Złotą Niemiecką Nagrodę Filmową w 1977 roku i jest dziś uważany za dzieło wybitne. Inspiracją dla filmu była powieść „Gra Ripleya” Patricii Highsmith.

Jonathan Zimmermann wierzy, że wkrótce umrze na białaczkę. Pozbawiony skrupułów Amerykanin Tom Ripley dowiaduje się o tym i wykorzystuje chorobę Zimmermanna do własnych celów. Przedstawia Jonathana oszustowi Minotowi, który proponuje śmiertelnie choremu mężczyźnie, by został zawodowym seryjnym mordercą. W zamian ma otrzymać rozsądne wynagrodzenie, które zapewni jego żonie i dzieciom finansową przyszłość. Co ma do stracenia, skoro i tak umrze? Między dwoma skrajnie różnymi mężczyznami rodzi się przyjaźń, a Ripley ostatecznie interweniuje, gdy Zimmermann nie jest już zdolny do popełnienia kolejnego morderstwa.

Kadr z filmu AMERYKAŃSKI PRZYJACIEL

14 grudnia 2023, godz. 17:30, bilet: 13 zł
WIM WENDERS – MISTRZ KINA DROGI: PARYŻ, TEKSAS
Francja/Wielka Brytania/RFN 1984, 147′
obsada: Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Hunter Carson, Aurore Clément

“Paryż, Teksas” jest uważany za najbardziej znany i odnoszący największe sukcesy na świecie film Wendersa. Doceniony przez krytyków, był nominowany do Złotego Globu, zdobył wiele głównych międzynarodowych nagród, w tym Złotą Palmę w Cannes w 1984 roku.

Ten niezwykły film drogi, oparty na scenariuszu laureata Nagrody Pulitzera Sama Sheparda, opowiada historię Travisa, mężczyzny, który pewnego dnia w upale wędruje z Meksyku do Teksasu. Travis nie mówi ani słowa. Wydaje się też, że stracił większość wspomnień. Kieruje nim jednak pragnienie odnalezienia swojej rodziny – młodej żony Jane, którą prawdopodobnie naraził na śmiertelne niebezpieczeństwo swoją chorobliwą zazdrością, i 7-letniego syna Huntera.
Przez cztery lata Travis był uznawany za zmarłego. Jego brat Walt przylatuje do Teksasu z Los Angeles, aby odnaleźć zaginionego. Walt z żoną Ann zostali rodzicami zastępczymi Huntera. Bardzo trudno jest im teraz zrezygnować z tych ról, zwłaszcza gdy dowiadują się, że Travis chce wraz z synem wyruszyć na poszukiwanie Jane. Nie wiedzą o niej nic, poza tym, że prawdopodobnie mieszka w Houston…

Oprócz imponujących kreacji aktorskich Harry’ego Deana Stantona jako Travisa i Nastassji Kinski jako Jane, „Paryż, Teksas” stał się również filmem kultowym ze względu na wyjątkową ścieżkę dźwiękową autorstwa Ry Coodera.

Kadr z filmu PARYŻ, TEKSAS

15 grudnia 2023, godz. 18:15, bilet: 13 zł
WIM WENDERS – MISTRZ KINA DROGI: BUENA VISTA SOCIAL CLUB
Niemcy/USA/Kuba/Wielka Brytania/Francja 1999, 101′

Wim Wenders towarzyszył w podróży do Hawany swojemu wieloletniemu przyjacielowi Ry Cooderowi, który napisał wcześniej muzykę do jego filmów „Paryż, Teksas” i „Koniec przemocy”. Reżyser zanurzył się w świecie kubańskiej muzyki: przez kilka miesięcy towarzyszył zespołowi Buena Vista Social Club, najpierw w ich domu w Hawanie, następnie kilka tygodni później, w kwietniu 1998 roku, w Amsterdamie na pierwszym publicznym występie grupy, a jeszcze później, w lipcu 1998 roku, na triumfalnym koncercie w Carnegie Hall w Nowym Jorku.
W ten sposób podążał za niemłodymi już bohaterami tradycyjnej kubańskiej muzyki na ich drodze od całkowitego zapomnienia do światowej sławy, co stało się w ciągu zaledwie kilku miesięcy. „Myślałem, że kręcę film dokumentalny – powiedział – a tymczasem byliśmy świadkami bajki, której nikt nie mógł sobie wymarzyć”.

Dokument muzyczny stał się kinową sensacją i odniósł światowy sukces. Oprócz nominacji do Oscara dla najlepszego filmu dokumentalnego „Buena Vista Social Club” otrzymał m.in. Europejską Nagrodę Filmową, Złotą Niemiecką Nagrodę Filmową, Złotą Kamerę i Brazylijską Wielką Nagrodę Filmową.

Kadr z filmu BUENA VISTA SOCIAL CLUB

Projekt jest organizowany przez Stowarzyszenie Kina Studyjnych oraz Goethe Instytut w Warszawie i Krakowie, a współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.