“Całe to piękno i krew” znalazło się w pierwszej dziesiątce najlepiej ocenionych przez publiczność filmów na festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Do świetnych recenzji, Złotego Lwa w Wenecji i nominacji do Oscara doszło więc także ciepłe przyjęcie ze strony polskich widzów i widzek. Zapraszamy!
Całe to piękno i krew / All the Beauty and the Bloodshed
USA 2022, 122′
reż. Laura Poitras
obsada: Nan Goldin, David Velasco, Megan Kapler, Marina Berio, Noemi Bonazzi
Aktywistka Nan Goldin i artystka Nan Goldin są ze sobą nierozerwalnie związane. Reżyserka Laura Poitras (nagrodzona Oscarem® za Citizenfour prezentowany na festiwalu MDAG w 2015 roku) pokazuje życie i twórczość Goldin ze swojej perspektywy. Podąża także na organizowane przez swoją wyjątkową bohaterkę kreatywne protesty. Artystka opuściła dom w młodym wieku i dokonała przełomu jako fotografka dzięki „Balladzie o seksualnej zależności” („The Ballad of Sexual Dependency”) – serii porywających, kolorowych, intymnych zdjęć przedstawiających gejowską subkulturę, ją samą, jej rodzinę i przyjaciół. Obecnie całą energię poświęca założonej przez siebie grupie aktywistycznej PAIN (Prescription Addiction Intervention Now), która staje w obronie osób uzależnionych od środków przeciwbólowych i walczy z producentami tych leków – rodziną Sacklerów.
Życiorys Nan Goldin mieści w sobie wiele sprzecznych elementów: wybitny talent, rodzinną tragedię, dwie epidemie, sukcesy i śmierć przyjaciół, dwa odwyki i jedno przedawkowanie. (…) Nieszczęśliwe dzieciństwo na sytych przedmieściach, rodziny zastępcze, ucieczkę z domu. Szkołę artystyczną, wystawy w największych galeriach, status ikony. I walkę z jedną z najpotężniejszych rodzin Ameryki. Na tyle, na ile to możliwe – wygraną – Emilia Dłużewska, wyborcza.pl
Film Laury Poitras był jedynym filmem dokumentalnym w konkursie głównym weneckiego festiwalu. W konkursie, w którym pokazano łącznie 23 filmy takich reżyserów jak Darren Aronofsky, Luca Guadagnino, Alejandro G. Iñárritu, Noah Baumbach czy Joanna Hogg. Wielkie nazwiska, wielkie produkcje (“Blondynka”, “TÁR”, “Syn”) i jeszcze więksi producenci z ogromnymi budżetami (Netflix, Warner Bros, A24) zostali zdeklasowani przez dwie kobiety: Laurę Poitras i Nan Goldin – Artur Burchacki, onet.pl