W ramach 37. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na performans

Liwia Bargieł, Bartłomiej Kiełbowicz: Stretching (15′)

27 maja 2023, godz. 20:30
plac przed Białostockim Ośrodkiem Kultury, ul. Legionowa 5
wstęp wolny

Podanie ręki to najprostszy gest przywitania, poznania i pojednania. Obecnie jeden z najbardziej problematycznych odruchów, które nam pozostały sprzed 2020 roku. Obserwujemy zmianę, która zaszła w kontaktach społecznych, wywołanych pandemią, oraz równoległymi napięciami politycznymi. Zastanawia nas wszechobecne hasło: trzymaj dystans, by znów móc być razem.

Stretching jest akcją performatywną przeznaczoną do przestrzeni miejskiej lub przestrzeni galeryjnej. Praca powstała jako odpowiedź na przedłużający się lockdown w sektorze kulturalnym, w ogromnej mierze wpływającym na zamrożenie sztuk performatywnych. Jest wyrazem potrzeby realnego kontaktu z drugim człowiekiem w rozumieniu codziennym – społecznym, ale także kontaktu artysty z widzem.

Choreografia performansu bazuje na gestach powitania, które były do niedawna odruchowe. Pokazujemy progresję form gestualnych, które wskazują na zmniejszanie dystansu poznawczego między dwojgiem ludzi. Rozumiemy potrzebę restrykcji w czasie pandemii i jej nie podważamy. Pragniemy jedynie skomentować rezultaty izolacji oraz kryzysu i wywołać empatyczną refleksję w odbiorcy.

Liwia Bargieł-Kiełbowicz / liwiabargiel.com

Absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Doktor sztuki w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Wykładowczyni na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. Jako tancerka wystąpiła m.in. w spektaklach Carolin Finn, Guilherme Bothelo, Macieja Kuźmińskiego, Hygina Delimata, Mikołaja Mikołajczyka, Tomka Ciesielskiego, Uli Sickle, Elwiry Piorun, Waldemara Raźniaka. Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych, takich jak m.in.: “Joanna Szalona. Królowa”, “Tragedia Jana X” (reż. W. Raźniak), “Opowiadanie Brazylijskie” (reż. M. Hycnar), “Demon Teatru, czyli mniejsza o to” (reż. A. Domalik), “Wiedźmin” (reż. W. Kościelniak).
Reżyserka spektakli teatralnych: “Iluminacje”, “Witzelsucht”, “Szron/Frost”, “Body Bank” oraz współautorka (razem z Lilianną Krych) performatywnej interpretacji “Treatise” Corneliusa Cardew (zamówienie Warszawskiej Jesieni 2016). Od 2015 roku współpracuje z artystką wizualną Martą Jarnuszkiewicz, z którą stworzyła prace “Nullpunkt”, “Pozycja początkowa – wertykalna”, “Tachypnoe”, “Projekt Anaberg”. Od 2020 roku pracuje z artystą wizualnym Bartłomiejem Kiełbowiczem. Razem stworzyli cykl prac video “Pandemobook”, oraz performans “Stretching”. Od 2021 roku współpracuje z zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensamble.

Bartłomiej Kiełbowicz / kielbowicz.eu

Artysta wizualny. Absolwent Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tworzy obrazy, rysunki, video, murale i instalacje. Jest obserwatorem codzienności, którą regularnie komentuje w swoich dziennikach rysunkowych oraz działaniach aktywistycznych. Jego najnowsze prace dotyczą wojny w Ukrainie (akcja “Zrób to sam #Leroy” i “Depcz Putina”), kryzysu uchodźczego na polsko-białoruskiej granicy (akcja “dłonie pod domem Jarosława Kaczyńskiego”) oraz obrony galerii Zachęta (akcja “Zajęta”). Zbiera historie i przedmioty z przeszłości, którymi często się inspiruje. W swoich pracach łączy spontaniczny i często destruktywny gest ze żmudnym wielogodzinnym i bardzo precyzyjnym działaniem. Interesują go obsesyjnie powtarzane motywy. Współpracuje z choreografką Liwią Bargieł oraz tygodnikiem “Polityka”.
Ważniejsze wystawy indywidualne to: “Sublimacja” (Galeria Biała, Lublin 2020), “Dziennik Budowy” (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2014) oraz “Od pewnego czasu mieszkam w czyimś śnie” (Galeria Contrast, Warszawa 2018). Brał udział w wystawach zbiorowych m.in. “Summer” (Roberto Polo Gallery, Bruksela 2015), “Borderline” (Triennale Rysunku, Muzeum Współczesne, Wrocław 2019) czy “Rewizjonizm magiczny” (Galeria Propaganda, Warszawa 2020), “We are people” (Galeria Labirynt, Lublin 2020), “Nigdy nie będziesz szła sama” (Galeria Labirynt,Lublin 2021), “Sezon w Piekle” (galeria Bielska BWA, Bielsko Biała 2022).