Razem ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych w ramach cyklu “Krótka historia polskiego kina” zapraszamy na pokaz nagrodzonego Złotymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale dzieła Agnieszki Holland!

Krótka historia polskiego kina: GORĄCZKA

16 października 2023, godz. 18:00
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilety: 18 zł – w kasie kina, 16 zł – online: bilety.bok.bialystok.pl
🇬🇧  film z angielskimi napisami

Wstęp przed filmem: Tomasz Kolankiewicz

Gorączka
Polska 1981, 122′
reż. Agnieszka Holland
obsada: Barbara Grabowska, Bogusław Linda, Adam Ferency, Olgierd Łukaszewicz, Zbigniew Zaoasiewicz

Uznane za najbardziej dojrzałe dzieło Agnieszki Holland, będące adaptacją powieści Andrzeja Struga „Dzieje jednego pocisku”, jest historią rewolucjonistów -aktywistów PPS, przygotowujących zamach na znienawidzonego generała-gubernatora. Film cechują wybitne kreacje aktorskie.

Chemik konstruuje bombę ze specjalnym zapalnikiem, zamówioną przez Organizację Bojową PPS. Bombę odbiera młoda dziewczyna, Kama. Chemik zostaje aresztowany. Bojówkarze odbijają Leona, transportowanego ulicami Warszawy. Leon znajduje schronienie u Kamy. Tam nawiązuje kontakty z Organizacją Bojową. Planują zamach na rosyjskiego generała-gubernatora, który ma wziąć udział w warszawskim kiermaszu dobroczynnym. Kama zgadza się wykonać zadanie, pomimo braku szansy na przeżycie. To ona ma rzucić bombę. W dniu kiermaszu spaceruje elegancko ubrana z bombą zapakowaną w pudło z kokardą. Towarzyszą jej Leon i Kamil. Generał nie zjawia się na kiermaszu. Z powodu niesamowicie silnego napięcia nerwowego i świadomości możliwej śmierci, Kama popada w obłęd. Trafia do szpitala psychiatrycznego. Bomba zostaje ukryta na wsi, u chłopa Kiełzy, sympatyka PPS. Nastroje rewolucyjne zaczynają słabnąć. Rosyjskie władze zaciskają pętlę terroru. Kamil, obwiniający Leona o doprowadzenie Kamy do szaleństwa, denuncjuje dawnego towarzysza.

KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA

Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad.

Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie “Krótka historia polskiego kina” skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.

Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.

Każdy tytuł jest prezentowany w danym miesiącu w wybranych kinach studyjnych.

Lista tytułów:
1. Popiół i diament, Andrzej Wajda, 1958
2. Pociąg, Jerzy Kawalerowicz, 1959
3. Do widzenia, do jutra, Janusz Morgenstern, 1960
4. Nikt nie woła, Kazimierz Kutz, 1960
5. Zezowate szczęście, Andrzej Munk, 1960
6. Sanatorium pod klepsydrą, Wojciech Jerzy Has, 1973
7. Barwy ochronne, Krzysztof Zanussi, 1976
8. Aria dla atlety, Filip Bajon, 1979
9. Gorączka, Agnieszka Holland, 1981
10. Przypadek, Krzysztof Kieślowski, 1981

Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej