W ramach cyklu Klasyka Kina, w 50. rocznicę powstania zapraszamy na pokaz wybitnego, nagrodzonego Złotą Palmą na MFF w Cannes filmu Francisa Forda Coppoli!

ROZMOWA

17 września 2024, godz. 19:15
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilety: 20 zł – normalny, 18 zł – specjalny “rodzinny” (min. 3 osoby) – w kasie kina i online: bilety.bok.bialystok.pl

Prelekcja i moderowanie dyskusji po filmie: Patryk Tomiczek

 

Rozmowa / The Conversation
USA 1974, 113′
reż. Francis Ford Coppola
obsada: Gene Hackman, John Cazale, Allen Garfield, Frederic Forrest, Cindy Williams, Michael Higgins, Elizabeth MacRae, Teri Garr, Harrison Ford, Mark Wheeler, Robert Duvall

Oryginalna wersja językowa: angielska. Film z napisami w języku polskim.
Film przeznaczony dla widzów od 15 roku życia.

Złota Palma na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes 1974!
Rotten Tomatoes: 97% pozytywnych opinii
Filmweb: 8/10 w opinii krytyków

Ekspert od monitoringu Harry Caul zostaje zatrudniony do śledzenia młodej pary, którą nagrywa podczas spaceru po zatłoczonym Union Square w San Francisco. Podczas odsłuchiwania nagrań nabiera podejrzeń, że zarejestrowana rozmowa ujawnia tajemniczy spisek.
Harry uznawany jest za eksperta w swoim zawodzie. Obsesyjnie jednak obawia się podsłuchu i dlatego trzyma się na uboczu, oddzielając interesy od życia osobistego. Jest do tego stopnia na tym punkcie przewrażliwiony, że na wszelkie sposoby broni dostępu do swojej prywatności.

W tym roku mija 50 lat od powstania arcydzieła Francisa Forda Coppoli. Utrzymana w konwencji thrillera “Rozmowa” zadaje pytanie dotyczące władzy, moralnej odpowiedzialności, a także skutków postępującego rozwoju technologicznego. Została zrealizowana dwa lata po “Ojcu chrzestnym”. Reżyser zwykł mówić, że film o Vito Corleone zrealizował tylko po to, by mieć środki na nakręcenie właśnie filmu o Harrym Caulu. Finansowy i artystyczny sukces opowieści o mafijnej rodzinie spowodował, że Coppola mógł ziścić swój wymarzony projekt.
“Rozmowa” jest filmem, który mimo swojego uniwersalnego i ponadczasowego przesłania, wpisuje się w panującą wówczas w Stanach Zjednoczonych atmosferę wywołaną aferą Watergate. Tym filmem Coppola potwierdził swój status jednego z najciekawszych twórców lat 70., którego twórczość łączy w sobie cechy kina amerykańskiego i europejskiego. Za swój film otrzymał pierwszą w swojej karierze Złotą Palmę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes (drugą odbierze pięć lat później za “Czas apokalipsy”). Jest jednym z dziewięciu reżyserów, którzy dwukrotnie otrzymali najwyższe canneńskie wyróżnienie.

Byłem przerażony rozmiarami i możliwościami szpiegostwa przy użyciu urządzeń elektronicznych, kiedy przed sześciu laty rozpoczynałem realizację “Rozmowy”. Zdałem sobie sprawę, że specjalista od tego rodzaju podsłuchu musi być człowiekiem specjalnego gatunku, czymś więcej, niż zwykłym detektywem posługującym się nowoczesną techniką i wydało mi się fascynujące zagłębić się w jego psychikę i doświadczenia.
Francis Ford Coppola, Film

Media o filmie:

Od pierwszego ujęcia – długiego najazdu z wysokiego pułapu na Union Square – jest to opowieść niezależnego autora, który swój błyskotliwy warsztat podporządkowuje ściśle temu, co sam ma do przekazania. Ma zaś wiele.
Adam Garbicz, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż piąta 1974-1981

ROZMOWA: pod względem produkcyjnej skali niewątpliwie “najmniejsze” z arcydzieł Coppoli, a zarazem film, którego siła oddziaływania zdaje się rosnąć z każdym rokiem.
Michał Oleszczyk, filmweb.pl

ROZMOWA jest przeszywającym portretem samotnej duszy. (…) Znam ten film od lat. Obejrzałem go po raz pierwszy, jak miałem 12, czy 13 lat. Zawsze mnie fascynował i zawsze wydawał mi się najdoskonalszym i najsmutniejszym thrillerem wszech czasów.
Michał Oleszczyk, Podcast “SpoilerMaster”

Fantastyczne przypomnienie, dlaczego Hollywood lat 70. jest tak często punktem odniesienia dla współczesnego kina.
Empire Magazine

Arcydzieło narastającej paranoi.
Tyler Morning Telegraph

Trzymający w napięciu, inteligentny thriller.
Chicago Sun-Times

Patryk Tomiczek – absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim (specjalizacja: filmoznawstwo) i studiów podyplomowych Zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2005-2012 związany ze Stowarzyszeniem Inicjatywa w Katowicach, w którym najpierw pełnił rolę Kierownika ds. Organizacji Projektów, a następnie Dyrektora Artystycznego Festiwalu Filmów Kultowych. Od 2011 do 2016 roku był dyrektorem Miejskiego Ośrodka Kultury w Miasteczku Śląskim. W 2016 roku wygrał konkurs na dyrektora Instytucji Filmowej “Silesia-Film” w Katowicach. Od czerwca 2019 do lipca 2020 pełnił funkcję managera Transatlantyk Festival Jana AP Kaczmarka. Związany także był z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej.
W kwietniu 2023 roku otworzył własną firmę RESET zajmującą się m.in. popularyzacją filmów i wiedzy o kinie. Reset jest pierwszym dystrybutorem, który wprowadził do kin słynne “Opętanie” Andrzeja Żuławskiego.

Zdjęcie wykorzystane w wydarzeniu: Fot. Reset
Wszelkie prawa zastrzeżone.