Białostocki Ośrodek Kultury – DKF “GAG” zaprasza na premierowy pokaz najnowszego zestawu Filmowe Podlasie Atakuje! 2023!
To już 20. edycja wielkiego święta podlaskiego kina – twórców i widzów!
Filmowe Podlasie Atakuje! 2023
Kino Forum, ul. Legionowa 5
wstęp wolny
FILMOWE PODLASIE ATAKUJE! to jedna z najbardziej rozpoznawalnych akcji promujących kino niezależne, a zarazem platforma filmu autorskiego, artystycznego, nieprofesjonalnego i eksperymentalnego. Wśród twórców są poeci, dziennikarze, studenci szkół artystycznych i filmowych, artyści i niezależni filmowcy, którzy kręcą fabuły, dokumenty, klipy i animacje. Jedni dopiero debiutują, inni od lat nagradzani są na ogólnopolskich festiwalach.
Jurorami w konkursie FPA! są widzowie i to właśnie ich głosy zadecydują, do kogo trafi NAGRODA PUBLICZNOŚCI, czyli ZŁOTY GOLF oraz 2.000 zł!
Za oprawę graficzną tegorocznej odsłony FPA! odpowiada pochodzący z Hajnówki Szymon Ruczyński, student specjalności film animowany i efekty specjalne w Szkole Filmowej w Łodzi oraz biologii na Uniwersytecie Łódzkim. Wychowywał się w Białowieży, w sercu Puszczy Białowieskiej, będącej źródłem inspiracji dla jego nagradzanych filmów animowanych. W swojej sztuce często porusza tematy związane z relacją człowieka z przyrodą. Operuje najczęściej mieszanymi technikami, łącząc materiały w kolażowy sposób.
Wydarzeniem towarzyszącym przeglądowi Filmowe Podlasie Atakuje 2023! jest wernisaż wystawy „Szeptuchy” Katarzyny Bagińskiej w galerii6ram.
Katarzyna Bagińska (ur. 2002) – białostoczanka, absolwentka PLSP im. Artura Grottgera w Supraślu, aktualnie studentka Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
Prace z cyklu „Szeptuchy” są częścią egzaminu dyplomowego z zakresu technik druku artystycznego w PLSP im. Artura Grottgera w Supraślu. Tematyka pracy dyplomowej inspirowana była regionem. Podlasie to miejsce niezbadane, z pierwotnym mistycyzmem, tajemnicami i mieszkańcami kultywującymi tradycje przodków. „Oczywiście nie wszyscy podążają za tradycją, ale zdarzają się jednostki, niezwykłe osoby, które przekazują z pokolenia na pokolenie zwyczaje, rytuały i sposób życia” – mówi artystka. „Niektórzy nazywają je czarownicami, inni znachorkami. Osoby, które nie były u szeptuchy myślą, iż jest ona zwykłą wróżką, używającą czarnej magii. W rzeczywistości to bardzo pobożne, najczęściej starsze kobiety, które modlą się w cerkwi wypraszając łaski u Boga w imieniu innych osób. Podstawą wizyty jest wiara w moc modlitwy. Osobom niewierzącym szeptucha nie jest w stanie pomóc. Najbardziej znaną szeptuchą na Podlasiu jest Babka z Orli. Szeptuchy na Podlasiu znane są nie tylko okolicznym mieszkańcom. Swoją wiedzę przed śmiercią przekazują wybranym osobom, mającym godnie je zastępować”.
Harmonogram wydarzenia:
godz. 17:45 – wernisaż wystawy „Szeptuchy” Katarzyny Bagińskiej / galeria6ram, foyer kina Forum
godz. 18:00 – FILMOWE PODLASIE ATAKUJE – SET I (85’) / kino Forum
godz. 19:45 – FILMOWE PODLASIE ATAKUJE – SET II (81’) / kino Forum
godz. 21:30 – rozstrzygnięcie FPA! 2023 – wręczenie nagrody Złoty Golf
FILMOWE PODLASIE ATAKUJE – SET I (85’):
WCZORAJ BYŁO PIĘKNE NIEBO, reż. Jędrzej Ziembiński, scenariusz: Jędrzej Ziembiński & Krzysztof Świderski, zdjęcia: Krzysztof Świderski, 2022, fabuła, 18’50”
poza konkursem POLAKOWSKI: JASZA, reż. Marcin Pawlukiewicz, 2022, teledysk, 4’27”
OBSERWATOR, reż. Zofia Paszkiewicz, 2023, animacja, 3’34”
EXIT, reż. Zofia Ginszt, 2023, eksperyment, 2’
poza konkursem PRZECHERY: BIEGNĘ, reż. Mariusz Bek, 2023, teledysk, 4’17”
PO NIEDZIELI, reż. Sebastian Drożak, zdjęcia: Tobiasz Czołpiński, 2022, fabuła, 23’
PRZESTRACH, reż. Urszula Domańska, 2019, animowany dokument, 4’21”
MĘKA PAŃSKA /WODY ODBICIA, reż. Krzysztof Kiziewicz & Maciek Szupica, 2022, dokument, 4’13”
NEWBORN, reż. Zuzanna Grajcewicz, zdjęcia: Ewa Radzewicz, 2022, fabuła, 21’
FILMOWE PODLASIE ATAKUJE – SET II (81’):
POZDRO UTDF!, reż. Jakub Rutkowski, 2022, dokument, 24’51”
COLD WAVES BY PORSCHE, reż. Krzysztof Kiziewicz & Radovan Lee, 2023, spot, 1’34”
TEST-MODE, reż. Ina Ross, 2023, animacja, 5’
POWIDOKI WYDRZEMANE, reż. Michał Krot, 2023, eksperyment, 4’19”
W LESIE SĄ LUDZIE, reż. Szymon Ruczyński, 2023, animacja, 10’
OSTATNIE TAKIE KINO, reż. Kamil Śleszyński & Urszula Śleszyńska, 2023, dokument, 5’39”
BOCIAN, reż. Janusz Gawryluk, 2023, fabuła, 18’
JAN EMIL MŁYNARSKI: ALKOHOL I MIŁOŚĆ, reż. Kobas Laksa, 2023, teledysk, 3’28”
CZARNA BANIA/WODY ODBICIA, reż. Krzysztof Kiziewicz & Maciek Szupica, 2022, dokument, 3’31”
poza konkursem FONOS X INDEB: SLAVIA, reż. Edward Grygianiec, prod King Yeti, 2023, 4’11”
W ramach edukacyjnej odsłony akcji Filmowe Podlasie Atakuje! zapraszamy młodych kinomanów na warsztaty filmowe z Agnieszką Waszczeniuk, podczas których poznają rozmaite techniki animacji i wspólnie stworzą Animowany Słownik Gwary Podlaskiej.
ANIMOWANY SŁOWNIK GWARY PODLASKIEJ – WARSZTATY FILMU ANIMOWANEGO Z AGNIESZKĄ WASZCZENIUK
Więcej o filmach:
WCZORAJ BYŁO PIĘKNE NIEBO, reż. Jędrzej Ziembiński, scenariusz: Jędrzej Ziembiński & Krzysztof Świderski, zdjęcia: Krzysztof Świderski, 2022, fabuła, 18’50”
Wspomnienie wakacyjnego spotkania dwójki nastolatków, widziane w lekko rozmytym, zatartym świetle czegoś, co zapada w pamięć. Jaga i Grzesiek w podróży przez puszczę znajdują chwile, które zostaną w nich na zawsze, wywołując ciepło i uśmiech, oniryczną lekkość. Puszcza ich „obserwuje” i sprawi, że we wspomnieniu nie zabraknie niesamowitości.
Krzysztof Świderski – urodzony w Białymstoku autor zdjęć i współscenarzysta filmu, absolwent Liceum Plastycznego w Supraślu, obecnie student kierunku operatorskiego w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Autor zdjęć do kilku filmów krótkometrażowych fabularnych i dokumentalnych, pokazywanych na festiwalach filmowych w kraju i za granicą.
Zdjęcia do filmu „Wczoraj było piękne niebo” zostały zrealizowane w Puszczy Białowieskiej i w okolicznych wsiach. W ekipie realizującej film znaleźli się także inni Podlasianie: scenograf Mateusz Mioduszewski i odpowiedzialna za kostiumy Magdalena Kuczko.
POLAKOWSKI: JASZA, reż. Marcin Pawlukiewicz, 2022, teledysk, 4’27” – poza konkursem
Muzyczna podróż do krainy małomiasteczkowego dzieciństwa.
Marcin Pawlukiewicz – dokumentalista, twórca wizualny, animator kultury. Współpracuje z Ośrodkiem „Pogranicze” w Sejnach, MFFK ŻUBROFFKA w Białymstoku i festiwalem ANIMOCJE w Bydgoszczy. W 2011 roku, podczas konkursu Filmowe Podlasie Atakuje! otrzymał nagrodę AIR LULKA za całokształt działań filmowych, a współtworzony przez niego „Taki los” otrzymał Grand Prix. Zrealizowane przez niego filmy pokazywane były w telewizji, na festiwalach i pokazach w Polsce i za granicą. Absolwent Programu Mentorskiego Sputnik Photos 2020/2021. Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych. Mieszka i pracuje w Białymstoku (Białostocki Ośrodek Kultury).
OBSERWATOR, reż. Zofia Paszkiewicz, 2023, animacja, 3’34”
Wraz z zapadnięciem zmroku, na parnym i zmęczonym letnim dniem osiedlu budzi się „obserwator”. Ciekawskim okiem zagląda przez okna do mieszkań i starych kamienic, podglądając ludzi. Ale czy jest na pewno sam?
Zofia Paszkiewicz – urodzona w Białymstoku studentka I roku Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Swoje prace traktuje jak soczewkę, przez którą widz obserwuje jej własną interpretację rzeczywistości. Inspiracje czerpie ze starych książek i gazet, które uwielbia zbierać. W jej twórczości można znaleźć wiele odniesień do zjawisk społecznych, świata ludzi i polskich realiów.
EXIT, reż. Zofia Ginszt, 2023, eksperyment, 2’
Amatorski krótki metraż o jednym z uczuć tkwiących w ludzkiej głowie.
Zofia Ginszt – urodziła się i dorastała w Hajnówce, obecnie uczy się w białostockim liceum. Zawsze szukała własnej ścieżki w sztuce, więc – mimo że rysunek to jej największa pasja – postanowiła spróbować swoich sił także w filmie.
PRZECHERY: BIEGNĘ, reż. Mariusz Bek, 2023, teledysk, 4’17” – poza konkursem
Kolejna autorska produkcja Przecher to głęboki basen pełen nostalgii. Teledysk z zerowym budżetem, w którym cały urok tkwi w montażu i miejscu akcji – tajemniczej grze komputerowej. Tekst piosenki to zachęta do bycia sobą, trwania w swoich pasjach pomimo szarej rzeczywistości, która często chce nas sprowadzić parteru.
Mariusz Bek – supraślanin z krwi i kości, zwykły chłopak z Podlasia. Od młodzieńczych lat gra na gitarze basowej, tworząc zespoły Trulejbas i Przechery. Występował na scenie z grupą Złodzieje Oklasków. Od początku jej istnienia związany z klubem Zmiana Klimatu i restauracją Cechowa. Interesuje się filmem (pociął kiedyś „Pulp Fiction” na kawałki i ułożył chronologicznie), lubi też jeździć rowerem.
PO NIEDZIELI, reż. Sebastian Drożak, zdjęcia: Tobiasz Czołpiński, 2022, fabuła, 23’
Historia dwojga fizycznie i psychicznie poranionych ludzi, którzy kiedyś się w siebie zaplątali. Ich skomplikowane bycie razem zostało nagle przerwane. Teraz Milena staje pod drzwiami Mariusza z ich umierającym psem Homerem. Żąda pomocy, ale czy czegoś jeszcze? Słowa i niedopowiedzenia zostawiają naprawdę głębokie blizny, a czas nie zawsze leczy rany. Marginesem nadziei jest nowy początek – nowy tydzień, nowy dzień. Wszystko to, co przyjdzie po niedzieli.
Tobiasz Czołpiński – urodzony w Łapach i wychowany w Białymstoku autor zdjęć do filmu. Obecnie mieszka w Warszawie, ale wciąż realizuje projekty na Podlasiu. Absolwent Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego w Katowicach, twórca zdjęć do filmów dokumentalnych, krótkometrażowych, teledysków, autor projekcji do spektakli teatralnych. Filmy, które współtworzył, pokazywane były na festiwalach w Polsce i na świecie (m.in. Court Metrage Festiwal de Cannes, SXSW Film Festival, Hot Docs Canadian International Documentary Festival, Monterrey International Film Festival).
PRZESTRACH, reż. Urszula Domańska, 2019, animowany dokument, 4’21”
Mieszkająca w Hajnówce starsza kobieta opowiada o tym, czym jest przestrach.
Urszula Domańska – urodzona w Białymstoku animatorka i reżyserka filmów animowanych. Ukończyła Szkołę Filmową w Łodzi, zdobywając dyplom z animacji i efektów specjalnych. Wyreżyserowała kilka filmów, w tym tradycyjną animację wycinankową „Okna tego domku” (2019). Pasjonuje się pracą z różnymi technikami animacji, w tym animacją lalkową, która jest popularna w polskich programach telewizyjnych, takich jak „Rodzina Treflików”.
MĘKA PAŃSKA / WODY ODBICIA, reż. Krzysztof Kiziewicz & Maciek Szupica, 2022, dokument, 4’13”
Projekt „Wody odbicia” to próba ocalenia od zapomnienia lokalnych obrzędów związanych z wodą. W trakcie badań terenowych twórcy spotkali mieszkańców regionu, którzy opowiedzieli im o wciąż kultywowanych lub zapomnianych tradycjach. Anna Chypowska i Mirosław Kliber przybliżyli im obrzęd męki pańskiej w głowie szczupaka.
Krzysztof Kiziewicz – urodzony w Białymstoku rok po ogłoszeniu stanu wojennego, absolwent cyfr 01010101011, z zamiłowania filmowiec, breakdance’owiec [WHSB], były członek kadry artterapeutycznej MONARU Babigoszcz, współtwórca spektakli teatralnych i filmów, wiceprezes Stowarzyszenia Miłośników Kultury Ulicznej ENGRAM. Twórca animacji, multimediów do spektakli teatralnych, współtwórca wielu teledysków, autor instalacji interaktywnych.
Maciej Szupica – urodzony w Białymstoku grafik, artysta wideo, reżyser teledysków, reklam i eventów, rzeźbiarz, fotograf, rysownik, malarz, scenograf, wykładowca. Absolwent Liceum Plastycznego w Supraślu oraz Wydziału Grafiki ASP w Gdańsku (dyplom w pracowni prof. J. Krechowicza, 2004) oraz Rzeźby (w pracowni prof. S. Ostrowskiego, tytuł doktora sztuk pięknych w 2015 r.). Pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu komunikacji wizualnej Interference Festival (2014-2019), dyrektor artystyczny festiwalu Transvizualia. Współzałożyciel i członek takich zespołów muzycznych jak: Dick4Dick, Gypsy Pill, The Saintbox i Cavalleris.
NEWBORN, reż. Zuzanna Grajcewicz, zdjęcia: Ewa Radzewicz, 2022, fabuła, 21’
Kiedy na świat przychodzi dziecko Aśki, nie spodziewa się ona tego, że będzie musiała stawić czoła trudnym wyzwaniom. Musi zdecydować, czy wychowa syna czy córkę. Tytułowe dziecko w momencie narodzin ma biologiczne cechy obu płci, a rodzice mają określić, które z nich zostaną operacyjnie wyeliminowane.
Ewa Radzewicz – urodzona w Suwałkach autorka zdjęć. Operatorka filmowa, studentka Sztuki Operatorskiej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej (specjalność fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza) Uniwersytetu Warszawskiego.
POZDRO UTDF!, reż. Jakub Rutkowski, 2022, dokument, 24’51”
Możesz być kim chcesz, ale nie możesz osiągnąć wszystkiego w pojedynkę. Przyjaźń, wspólna pasja, chęć pomocy innym to tylko niektóre z rzeczy, które malują na płótnie obraz podlaskiego festiwalu Up To Date. Tu zawsze chodziło o coś więcej. O coś, co sprawiło, że setki światowych artystów odwiedzają Białystok i o to, by na ścianie jednego z wieżowców mogła się uśmiechać babcia Eugenia… Poznajcie Jędrka, Czarka, Karolinę i wszystkich przyjaciół festiwalu, którzy postawili podlaską elektronikę na nogi (nie chodzi o słupy)!
Jakub Rutkowski – urodził się w Białymstoku, tu mieszka i tworzy. Absolwent Liceum Plastycznego w Supraślu na kierunku Realizacje Intermedialne. Aktywnie współpracuje z lokalnymi artystami i instytucjami kultury. Współzałożyciel kolektywu oraz szkoły DJ-skiej Projekt New Hope oraz inicjatywy artystycznej Rytmy Movement.
COLD WAVES BY PORSCHE, reż. Krzysztof Kiziewicz & Radovan Lee, 2023, spot, 1’34”
„Od dziecka uwielbiałam wodę i chciałam być blisko jej nieprzewidywalnej natury. Szukałam wyzwań. Uprawiałam większość sportów wodnych, a te stały się częścią mojego stylu życia. Morze nie daje mi o sobie zapomnieć, odkąd pierwszy raz postawiłam stopę na plaży. Podobnie mam z surfingiem. Zawładnął moimi marzeniami, gdy na własnej skórze poczułam falę, a zaraz potem zobaczyłam, do czego zdolny jest człowiek, który chce ją okiełznać. Chyba dostrzegłam w nim siebie. Jakiś czas później zostałam pierwszą w historii mistrzynią Polski w surfingu. Mówią, że jeśli płynę, to płynę po zwycięstwo. Jednak to nie dlatego wchodzę do wody. Gonię uczucie silniejsze niż radość z kolejnej statuetki na półce. Tylko ja, fale, ta niesamowita lekkość. Muszę być tam, gdzie moja wolność. To jest silniejsze ode mnie”.
Duet KEELEE / Kiziewicz & Radovan LEE – miejskie łajdaki ze społecznych nizin, na co dzień pracujący w rzeźni, fanatycy świeżego mięsa i kultury Kung Fu.
TEST-MODE, reż. Ina Ross, 2023, animacja, 5’
Imitacja trybu testowego gry komputerowej. Po wybraniu postaci gracz sprawdza dostępne opcje, co niekoniecznie podoba się wybranej postaci. W reakcji na rosnące wymagania gracza postać buntuje się i opuszcza grę. Animacja wykonana w technice klasycznej w połączeniu z grafiką komputerową.
Ina Ross—absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Supraślu. Laureatka konkursów plastycznych i literackich na szczeblu krajowym oraz regionalnym. Obecnie studentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Obszary zainteresowań: animacja, jubilerstwo, grafika, protetyka, taniec.
POWIDOKI WYDRZEMANE, reż. Michał Krot, 2023, eksperyment, 4’19”
Bardziej liczy się tu czucie i klimat / nastrój, niż fabuła. Różne wcielenia naszego drzemkowicza toczą batalie między sobą. Które wygra?
Opowieść zainspirowana filmami Mai Deren, urodzonej w Kijowie pionierki amerykańskiej awangardy filmowej, tancerki i choreografki.
Michał Krot – urodził się i mieszka w Białymstoku. Tu realizuje filmy, pracuje, tworzy, gra w zespole i okazjonalnie filozofuje.
W LESIE SĄ LUDZIE, reż. Szymon Ruczyński, 2023, animacja, 10’
Do samotnego, kulejącego człowieka podjeżdża ciężarówka. Wyskakują z niej uzbrojeni mężczyźni. Chwytają go i wywożą do lasu. Jedynymi świadkami zajścia są ludzie z pobliskiej wioski. Od 2021 roku takie sytuacje to rzeczywistość przy granicy polsko-białoruskiej. Animowany dokument o kryzysie uchodźczym stworzony przez mieszkańca przygranicznej miejscowości.
Szymon Ruczyński – urodził się w podlaskiej Hajnówce w 2000 roku. Jest studentem specjalności Film Animowany i Efekty Specjalne w Szkole Filmowej w Łodzi. Wychowywał się w Białowieży, centrum Puszczy Białowieskiej, będącej źródłem inspiracji dla jego nagradzanych filmów animowanych. Od 2021 roku Szymon bierze udział w działaniach pomocowych związanych z kryzysem uchodźczym w Puszczy. W filmach opowiada o obserwowanych przez siebie problemach społecznych używając mieszanych technik animacji.
OSTATNIE TAKIE KINO, reż. Kamil Śleszyński & Urszula Śleszyńska, 2023, dokument, 5’39”
Gasną światła, słychać dźwięk projektora i muzykę z kroniki filmowej. Pan Zdzisław Konopko rozpoczyna seans filmowy. Ostatni w Kinie Zdrowie.
Krótkometrażowy film nie o kinie, a o człowieku i o jego pasji, zrealizowany w Choroszczy na terenie szpitala, w którym niegdyś było kino, a teraz jest kaplica.
Kamil Śleszyński – urodził się w 1982 roku, mieszka i pracuje w Białymstoku. Fotograf i autor fotoksiążek.
Urszula Śleszyńska – rocznik 1983. Mama, żona, dziennikarka zajmująca się tematyką kulturalną. Miłośniczka seriali i książek, prowadząca bloga czytelniczego prezentującego literaturę dla dzieci. Mieszka i pracuje w Białymstoku.
BOCIAN, reż. Janusz Gawryluk, 2023, fabuła, 18’
Lato 2020. Młody mężczyzna o ksywie „Bocian” przyjeżdża ze stolicy na wschodnie Podlasie. Trafia do miejscowego przemytnika Pauluka, który ma go przeprowadzić przez zieloną granicę na Białoruś. Jest duszno i parno. Miejscowi przygotowują się do Nocy Kupały. Przeprawa przez granicę zaczyna się opóźniać, jednak Bocian uparcie „leci” ku przeznaczeniu…
Janusz Gawryluk – urodzony w grodzie nad rzeką Białą, Bielsku Podlaskim. Absolwent Państwowego Studium Cyrkowego w Julinku (specjalizacja ekwilibrystyka), filologii białoruskiej na Uniwersytecie Warszawskim i Laboratorium Reportażu na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Autor niezależnego filmu dokumentalnego „Bojki” (2000) nakręconego w rodzinnym mieście. Film wkrótce osiągnie na YT milion organicznych wyświetleń i zdobywa młode pokolenia nowych fanów.
JAN EMIL MŁYNARSKI: ALKOHOL I MIŁOŚĆ, reż. Kobas Laksa, 2023, teledysk, 3’28”
Teledysk promujący projekt muzyczny „Narkotyki” Jana Emila Młynarskiego. Album ten to kolekcja przedwojennych polskich piosenek, które artysta eksplorował, określając swoją działalność jako „archeologię piosenkową”. Tytuł płyty bezpośrednio odnosi się do tematyki utworów, będących poetyckimi metaforami miłości oraz opisem magnetycznej siły dawnych lirycznych melodii z tekstami.
Kobas Laksa – urodzony w Białymstoku, dziś mieszkający w Warszawie reżyser, scenarzysta, montażysta, autor filmów dokumentalnych, fabularnych i teledysków. Ukończył ASP w Poznaniu oraz Mistrzowską Szkołę Wajdy na kursie reżyserskim i scenariuszowym. Tworzy krótkie formy filmowe (fabuły, dokumenty, animacje) oraz teledyski. Autor takich filmów jak: „Okno z widokiem na ścianę”, „Nasze góry”, „Sztuka nie-kochania”, „Pojechałem z mamą na pielgrzymkę” oraz „Sceny z użycia” (dwa ostatnie powstały w Białymstoku i były początkiem twórczości filmowej reżysera). Kobas Laksa to także fotograf i twórca monumentalnych fotomontaży. W 2008 roku stworzył cykl fotomontaży Budynków Życie po życiu, za który pawilon polski na Biennale Architektury w Wenecji otrzymał prestiżową nagrodę Złotego Lwa.
CZARNA BANIA / WODY ODBICIA, reż.Krzysztof Kiziewicz & Maciek Szupica, 2022, dokument, 3’31”
Projekt „Wody odbicia” to próba ocalenia od zapomnienia lokalnych obrzędów związanych z wodą. W trakcie badań terenowych twórcy spotkali mieszkańców regionu, którzy opowiedzieli im o wciąż kultywowanych lub zapomnianych tradycjach. Piotr Morozow i Krzysztof Snarski podzielili się z nimi doświadczeniami związanymi z rytuałem oczyszczenia duszy i ciała w czarnej bani, w kulturze Staroobrzędowców.
Krzysztof Kiziewicz – urodzony w Białymstoku rok po ogłoszeniu stanu wojennego, absolwent cyfr 01010101011, z zamiłowania filmowiec, breakdance’owiec [WHSB], były członek kadry artterapeutycznej MONARU Babigoszcz, współtwórca spektakli teatralnych i filmów, wiceprezes Stowarzyszenia Miłośników Kultury Ulicznej ENGRAM. Twórca animacji, multimediów do spektakli teatralnych, współtwórca wielu teledysków, autor instalacji interaktywnych.
Maciej Szupica – urodzony w Białymstoku grafik, artysta wideo, reżyser teledysków, reklam i eventów, rzeźbiarz, fotograf, rysownik, malarz, scenograf, wykładowca. Absolwent Liceum Plastycznego w Supraślu oraz Wydziału Grafiki ASP w Gdańsku (dyplom w pracowni prof. J. Krechowicza, 2004) oraz Rzeźby (w pracowni prof. S. Ostrowskiego, tytuł doktora sztuk pięknych w 2015 r.). Pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu komunikacji wizualnej Interference Festival (2014-2019), dyrektor artystyczny festiwalu Transvizualia. Współzałożyciel i członek takich zespołów muzycznych jak: Dick4Dick, Gypsy Pill, The Saintbox i Cavalleris.
FONOS X INDEB: SLAVIA, reż. Edward Grygianiec, prod. King Yeti, 2023, 4’11” – poza konkursem
Słowiańska siła nadchodzi! „Slavia” to zagrzewający do boju utwór z mocarnym refrenem Gibbsa, tworzący niepowtarzalny klimat skłaniający słuchaczy do refleksji.
Ojojoooo King YETI – białostocki duet, który tworzą Edward Grygianiec i Bartosz Chiliński. Od wielu lat realizuje teledyski dla artystów głównie z branży hip-hopowej, takich jak Gibbs, Fonos, Oliver Olson, Lukasyno, czy Avi. Ich teledyski mają dziesiątki milionów wyświetleń na YouTube. Miesiąc temu otrzymali diamentową płytę za współpracę przy albumie Gibbsa „Dopehouse mixtape”.