W ramach festiwalu BIAŁYSTOK INTERPHOTO zapraszamy na wernisaż wystawy Alnisa Stakle
ŁAGODNA APOKALIPSA
27 września 2024, godz. 20:00
Centrum im. L. Zamenhofa, ul. Warszawska 19
wstęp wolny
wystawa czynna do 20 października, od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-17:00 / bilet: 8 zł
kurator: Grzegorz Jarmocewicz
Świat obrazów staje się coraz bardziej nasycony, a nasza zdolność do jego uchwycenia i zrozumienia staje się coraz bardziej ograniczona. Poetycko rzecz ujmując, mapa stała się większa niż terytorium.
Interesuje mnie los kanonizowanych obrazów artystycznych, naukowych i dziennikarskich oraz ich potencjał do ucieleśniania współczesnych znaczeń. Instytucje, które wybierają, przechowują i celowo tworzą kolekcje obrazów w sztuce, nauce i dziennikarstwie, zdobyły status autorytetu w kulturze. Kolekcje tych instytucji są z góry uważane za “złote dziedzictwo” kultury wizualnej, które należy zachować na przyszłość. W moich kolażach wykorzystałem obrazy z otwartych zasobów muzeów sztuki, instytucji naukowych i różnych banków obrazów, których archiwa mogą być uznane za ikoniczne świadectwa teraźniejszości i przeszłości. Kolaże opierają się na moich poszukiwaniach syntaktycznych połączeń języka wizualnego w obrazach dotyczących różnych okresów, mediów i dziedzin kultury wizualnej. Kolaże korzystają z idei i kodów technicznych ustalonych w komunikacji wizualnej, które przekraczają granice epok, mediów i kultur. Kody te są tak głęboko zakorzenione w kulturze, że są używane bez zastanowienia i rozumiane przez odbiorców poprzez istniejące wcześniej schematy w ich umysłach. Choć dekodowanie obrazów zależy od zainteresowań, wartości, przekonań i pragnień odbiorców, to jednak zglobalizowany świat kultury wizualnej jest przesycony symulakrami, gdzie kobiece i męskie, inne, pożądane, odpychające i piękne przedstawiane są za pomocą podobnych idei i kodów technicznych w różnych epokach i różnych mediach. Te syntaktyczne połączenia w różnych okresach kultury wizualnej i różnych mediach są śledzone w postawach i gestach osób, w scenografii kolorystycznej i podobnym przedstawieniu obiektów i architektury.
Techniczne wykonanie kolaży opiera się na algorytmach oprogramowania do post-processingu obrazu, pozwalając im przejąć dokładność i precyzję przedstawienia obrazu. W ten sposób cyfrowe funkcje post-processingu stają się częścią znaczeniowego i technicznego kodu kolaży.
Alnis Stakle
Alnis Stakle (ur. 1975) jest łotewskim fotografem i profesorem fotografii Uniwersytetu Rigas Stradins. Uzyskał tytuł doktora w dziedzinie edukacji artystycznej na litewskim Uniwersytecie Daugavpils. W swoich pracach krytycznie podchodzi do form wizualnej reprezentacji zbiorowej i prywatnej traumy, straty, wspomnień i materialności medium fotografii. Pracuje używając narzędzi z obszarów fotografii dokumentalnej, jak i konceptualnej. Jego dzieła ujawniają, w jaki sposób idee społeczno-polityczne mogą być przedstawiane zarówno poprzez fakty, jak i fikcje, a także wzajemne oddziaływanie zbiorowego i subiektywnego doświadczenia.