W ramach 39. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na performans
Benas Šarka: Przez
17 maja 2025, godz. 21:00
Rynek Kościuszki
wstęp wolny
Wydarzenie organizowane we współpracy z Galerią Arsenał w Białymstoku
Benas Šarka zaprezentuje performans inspirowany dramatem „Król Lear” Williama Szekspira. Mimo, że odwołuje się do klasyki światowej literatury, spektakl jest na wskroś awangardowy. Artysta odważnie, a nieraz i ryzykownie łączy elementy performansu, tańca i teatru jarmarcznego w jedną całość. Niektóry doszukują się w nim także nawiązań do japońskiego tańca butoh, jednak artysta nie przywiązuje się do żadnych określeń ani terminów. Mówi, że w jego sztuce najważniejszy jest intuicyjny ruch. Powraca do czasów, kiedy nie istniało nawet słowo „teatr”.
Według reżysera i wykonawcy, człowiek nie zmienił się od tysięcy lat, dlatego próbuje opowiadać o nim bez słów, poprzez ruch – językiem ciała i duszy, czerpiąc ze spuścizny (w jego przypadku fińskiej i litewskiej), mitycznej pamięci dawnych kultur. W swoich performansach ukazuje sprzeczności tkwiące w człowieku – delikatność i brutalność, miłość i nienawiść. Wyraża je za pomocą różnych środków: żelaza, piór, futra, liny i lnianego płótna. W spektaklu ważna jest też muzyka, która pobudza wyobraźnię odbiorców.
Spektakl uważany jest za jedno z najwybitniejszych osiągnięć alternatywnej sceny teatralnej na Litwie i był już prezentowany na międzynarodowych festiwalach teatralnych m.in.: w Niemczech, Armenii, Rosji, Finlandii i na Łotwie.
Benas Šarka (ur. 1963) – litewski fotograf, performer, aktor i reżyser. W 1988 roku ukończył wydział reżyserii Państwowego Konserwatorium w Kłajpedzie i założył Teatr Gliukai w tym samym mieście. Teatr nie ma stałego zespołu, Šarka tworzy go samodzielnie jako aktor i reżyser, czasami zapraszając innych twórców do współpracy przy swoich sztukach. Od początku istnienia teatru Šarka stworzył 28 sztuk oraz projektów teatralnych i ruchowych, a także uczestniczył w ponad 30 międzynarodowych festiwalach teatralnych, ulicznych i eksperymentalnych. Šarka i jego twórczość istnieją zasadniczo na marginesie litewskiej sztuki teatralnej. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że pracuje on głównie w Kłajpedzie – mieście portowym położonym z dala od Wilna, głównego centrum kulturalnego kraju – ale także dlatego, że jego sztuki i spektakle nie odpowiadają tradycyjnie rozumianemu teatrowi.