W ramach 39. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na koncert

FOKN BOIS (Ghana)
intro: MAKEN

24 maja, godz. 20:30
Klub Fama, ul. Legionowa 5
bilety: 40 zł / normalny, 25 zł / ulgowy – w kasach kina Forum i Centrum im. L. Zamenhofa, online: bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na pół godziny przed rozpoczęciem

FOKN Bois, czyli M3NSA i Wanlov the Kubolor stworzyli charakterystyczny styl, który łączy humor, śmiałość i ostre jak brzytwa teksty. Oni nie tylko tworzą muzykę – oni składają oświadczenie! Śmiała i sprytna gra słów, połączona z eklektyczną mieszanką hip-life, afrobeats, afro folk i alternatywnego popu, wyróżnia ich na tle innych. W Polsce wystąpią po raz pierwszy.

Stworzony przez nich pierwszy musical w języku kreolskim „Coz Ov Moni” i jego sequel „FOKN Revenge” podbiły świat, wprowadzając na globalną scenę muzyczną nowy, świeży klimat. To nie były tylko chwytliwe piosenki – to był komentarz społeczny, podany z wysokim poziomem dowcipu i oryginalności, więc trzymał słuchaczy w napięciu. Fakt, że sami produkują muzykę i wizualizacje potwierdza, że mamy do czynienia z wszechstronnymi artystami.

Mając na koncie ponad 9 albumów i solowych projektów, FOKN Bois ciągle się rozwijają. Jeśli kochacie innowacyjną, łamiącą gatunki muzykę, która nie powstrzymuje się przed niczym, to już jesteście fanami! Wyobraźcie sobie Outkast spotykający Flight of the Conchords, ale z surowym, niefiltrowanym zachodnioafrykańskim flow. Niezależnie od tego czy chodzi o przechwałki, czy ekscentryczny humor, FOKN Bois bez żadnych skrupułów są po prostu sobą. Więc kiedy mówią: „To nie jest afrykańska rzecz… po prostu zrób to, co FOKN”, wiesz, że to nie tylko frazes – to ruch.

Wydana w 2019 roku EP „Afrobeats LOL” to efekt współpracy z wschodzącą sceną hip-life i artystami takimi jak Mr Eazi, Medikal, Sister Deborah, Dex Kwasi, a także ikoną high-life Gyedu Blay Ambolley. Płytę nagrano w Akrze, Londynie, Budapeszcie, Dallas, Miami i Jokohamie. W „Wo Nim Mi”, pierwszym singlu z EP, M3NSA rapuje o ostatecznym pokonaniu przeszkód w przemyśle muzycznym poprzez wytyczenie nowej drogi, podczas gdy Kubolor jak zwykle psuje swoje teksty, drażniąc M3NSA i wymieniając nazwiska ghańskich gwiazd, które mu się podobają. W teledysku występuje wielu szanowanych muzyków, artystów, bywalców, tancerzy, myślicieli, fotografów, nowych talentów, modeli, aktorów.

„Afrobeats LOL” to kolekcja piosenek wyśmiewających popularne Afrobeats i przewidywalny temat, efekciarstwo i sztuczki tej muzyki. FOKN Bois malują satyryczny pejzaż dźwiękowy, ukazując swój geniusz i wlewając odrobinę niepokoju.
thelagosreview.ng

FOKN Bois to kwintesencja agentów-prowokatorów. Ich muzyka ma tendencję do mówienia władzy prawdy, a także poruszania problemów, które dotykają ludzkość – zwłaszcza tych, którymi społeczeństwo nie chce się zająć, mimo ich wyniszczającego wpływu. Tak więc tematy takie jak korupcja – polityczna lub ekonomiczna, nierówności społeczne, wyzysk religijny, bezprawie i brak dyscypliny są osią napędową większości ich muzycznych lub filmowych kreacji.
culart.blog

www.facebook.com/foknbois
foknbois.bandcamp.com/


fot. Ada Ryczek

Mirosław „Maken” Dzięciołowski – założyciel pionierskiego polskiego DJ’skiego kolektywu reggae Joint Venture Sound System, selektor muzyki i sound systemowy MC. Poza sceną jest jest dziennikarzem muzycznym i promotorem. Od niedawna w radiowej Trójce ze swoją Strefą Dread, która przez 17 lat działania w Polskim Radiu Czwórka stała się wiodącym kanałem promocyjnym inspirowanej Jamajką muzyki w głównych mediach.

Moi muzyczni bohaterowie często opiewali Afrykę w swoich piosenkach, a niekórzy stamtąd się wywodzą. To niezwykle wielobarwny dźwiękowo kontynent,  zawsze lubiłem zgłębiać pochodzące stamtąd płyty. To kraina prawdziwych mistrzów wibracji oraz autentycznych muzycznych wojowników – opowiada Maken – Pracowałem w Polsce z wieloma przedstawicielami Czarnego Kontynentu. Robiłem wywiady, oglądałem koncerty, wplatam afrykańskie dźwięki w moje sety klubowe od wielu lat. To będzie jednak pierwsza okazja, żebym skupił się wyłącznie na wywodzących się z Afryki muzycznych propozycjach.

Maken jest współproducentem pierwszych polskich wydawnictw nagranych na Jamajce w Tuff Gong Studio – Rastasize „Day by Day” (2008) oraz Star Guard Muffin „Jamaican Trip” (2011). Jest współtwórcą pionierskiego na naszym rynku cyklu kompilacji „Dub out of Poland” oraz uhonorowanej Fryderykiem kolekcji remixów Kapeli Ze Wsi Warszawa „Wymixowanie”. W 2014 nagrodzony został odznaką „Zasłużony Dla Kultury Polskiej” przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pracę przy Ostróda Reggae Festival. W swoim rodzinnym Zgorzelcu współtworzy Soundsystem Street Festival. W 2019 roku był oficjalnym DJ’em trasy „Męskie Granie”. Pod hasłem „Szkoła Tańca Ciężkiego” Maken prezentuje radykalną i wielobarwną dubowo-reggae’ową selekcję utworów rzadko granych przez inne sound systemy, ubarwiając ją dźwiękami muzyki etnicznej z różnych zakątków świata, w tym Polski. Razem z drugim członkiem Joint Venture Sound System, czołowym producentem muzycznym i inżynierem dźwięku Activatorem (Kapela ze Wsi Warszawa, Vavamuffin, Studio As One) na przestrzeni kilkudziesięciu lat zagrali tysiące imprez w całej Polsce, w Rosji, Niemczech, Francji, Wlk. Brytanii, Słowacji, Czechach czy Austrii.
www.facebook.com/Jointventuresoundsystem
www.facebook.com/StrefahDread
www.mixcloud.com/makenmiroslawdzieciolowski/