W ramach 38. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na solowy performans taneczny Iriny Anufrievej

VOID/PUSTKA

25 maja 2024, godz. 18:00
Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza – Filia w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 14, sala 306
Liczba miejsc ograniczona – obowiązuje rejestracja online. Więcej informacji wkrótce.

Wydarzenie organizowane we współpracy z Galerią Arsenał w Białymstoku

taniec i choreografia: Irina Anufrieva
kompozytorka utworu Schrei 27 (1996): Diamanda Galás
projekt kostiumu: Joanna Bodzek

PUSTKA, performans oparty na utworze “Schrei 27” (“Wrzask 27”) i jego temacie tortur w izolacji, to intensywne wizualne i dźwiękowe spotkanie artystki tańca Iriny Anufrievej i artystki wokalnej Diamandy Galás. W PUSTCE Anufrieva ucieleśnia akty tortur stosowane wobec człowieka pozbawionego wolności – a także ich rozwijające się w czasie skutki fizyczne i psychiczne. PUSTKA to ciało wystawione na tortury i pamięć ciała, które przez nie przeszło.

Irina Anufrieva jest jedną z największych artystek, jakie kiedykolwiek widziałam. To dla mnie zaszczyt, że wykorzystała mój utwór “Shrei 27” do performansu PUSTKA. Na jej tragicznej twarzy odciska się transformacja, jakiej została poddana – horror, którego nie byliśmy świadkami. Trauma, która ją zainfekowała, jest pulsującą blizną. [Diamanda Galás]

Głos Diamandy łączy się z ciałem tancerki do tego stopnia, że mamy wrażenie, iż słyszymy ruch i widzimy głos. [Svetlana Ulanovskaya]

Irina Anufrieva (ur. 1982 w Homlu na Białorusi, obecnie mieszkająca w Sztokholmie) – niezależna tancerka i choreografka. W swojej pracy wykorzystuje różne media, tworząc solowe utwory taneczne, performansy i instalacje sięgające do fenomenologii percepcji. Ciało, przestrzeń, czas i skala odgrywają centralną rolę w jej twórczości, stanowiąc zarówno materiał, jak i źródło znaczeń. Anufrieva kształciła się w SU-EN Butoh Company w Almunge w Szwecji (2004–2009) oraz na Sztokholmskim Uniwersytecie Artystycznym (2021–2023), gdzie uzyskała tytuł magistra sztuki w dziedzinie choreografii ze specjalizacją w nowych praktykach performatywnych. Występowała solo i we współpracy m.in. w Bonniers Konsthall, Fylkingen, Weld i Atalante w Szwecji, Watermill Centre w Nowym Jorku, Kampnagel w Hamburgu, Ў Gallery of Contemporary Art w Mińsku, Galerii Arsenał w Białymstoku, GfZK w Lipsku.