W ramach 38. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na spektakl

TRZY EPIZODY Z ŻYCIA RODZINY / reż. Markus Öhrn
produkcja: Nowy Teatr w Warszawie

26 maja 2024, godz. 19:00
aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20C
bilet: 35 zł – w kasach kina Forum i Centrum im. L. Zamenhofa, online: https://bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na pół godziny przed rozpoczęciem

Napisy w języku angielskim
Ostrzeżenie dotyczące treści: drastyczne sceny przemocy, krew, przemoc seksualna; 18+

“Trzy epizody z życia rodziny” to trzy obrazy przemocy domowej. Rodzina nuklearna, wzorcowa: mama, tata, córka i syn. Niewiele wiemy o ich statusie życiowym, ale od razu widzimy, że mamy do czynienia z przeciętną, tak zwaną normalną rodziną. Markus Öhrn bardzo precyzyjnie odsłania mechanizmy opresji, która ustanawia przemocowe relacje w domu. Kiedy te już stają się tak codzienne i zwykłe, że niezauważalne, może zdarzyć się coś jeszcze gorszego: gwałt. Teraz, dla dobra rodziny, nie można się do niego przyznać. Brudy pierzemy w domu. Kto z nas tego nie słyszał? Tak wygląda dzisiejsza Oresteja.

Przemoc jest tematem, który Öhrn bada w swoim teatrze od wielu lat, za każdym razem wchodząc w inne obszary relacji. Spektakl w Nowym Teatrze utrzymany jest w charakterystycznej dla artysty stylistyce. Prosta scenografia wystawia na pierwszy plan aktorów w upiornie groteskowych maskach. Spektakl o ogromnym ładunku psychologicznym uwalnia się w ten sposób od psychologii i fałszującego „odgrywania” relacji. Staje się spektaklem grozy, grand guignolem traum rodzinnych.

Reżyseria: Markus Öhrn
Dramaturgia: Myra Åhbeck Öhrman
Artystyczne wykonanie masek: Makode Linde
Muzyka: Michał Pepol
Obsada: Magdalena Popławska, Jaśmina Polak, Bartosz Gelner, Piotr Polak
Projekt identyfikacji: Sebastian Sebulec

Markus Öhrn – (ur. 1972) jeden z najbardziej interesujących reżyserów europejskich. Szwedzki artysta wideo i reżyser teatralny odważnie proponujący własną teatralną poetykę wywodzącą się ze sztuki wideo. Przedstawienia Markusa Öhrna nieustannie budzą kontrowersje i są powodem gorących dyskusji o granicach współczesnego teatru. Jego trylogia: Contes d’amour, We Love Africa and Africa Loves Us oraz Bis zum Tod była prezentowana na najbardziej prestiżowych festiwalach teatralnych (Avignion, Wiedeń, Bruksela, Berlin). W swoich spektaklach daleki jest od konwencji tradycyjnego teatru repertuarowego, strzępy tekstu są dla niego jedynie komentarzem dla radykalnie plastycznych sytuacji scenicznych. Intensywnie używa technologii wideo, nieraz przez większość spektaklu nie dając widzowi bezpośredniego dostępu do żywego aktora.

 

Produkcja spektaklu współfinansowana z budżetu Festiwalu Nowa Europa. Zbliżenia, finansowanego przez Miasto St. Warszawa.