Zapraszamy na wyjątkowy maraton serii „Królestwo” w reżyserii Larsa von Triera, którą w naszym kinie pokażemy po raz pierwszy w całości!

KRÓLESTWO

1 września 2023, godz. 20:30
KRÓLESTWO I (280′)

2 września 2023, godz. 20:30
KRÓLESTWO II (286′)


3 września 2023, godz. 18:30
KRÓLESTWO: EXODUS (305′)


Kino Forum, ul. Legionowa 5

bilety: 40 zł / każdy film, 100 zł / karnet na 3 filmy – w kasie kina i na online: bilety.bok.bialystok.pl

Po 25 latach od wydarzeń z oryginalnych serii von Triera znowu trafiamy do nawiedzonego szpitala w centrum Kopenhagi, i jak się okazuje, niewiele się zmieniło: lunatyczka Karen łączy siły z personelem oddziału, by stawić opór mocom piekielnym, syn doktora Helmera przejmuje schedę po ojcu, a w szpitalnych podziemiach żarliwe dyskusje toczy tajne bractwo Anonimowych Szwedów.

Von Trier zachowuje podlany cynicznym sosem humor, warstwę wizualną odmalowaną w sepiowych barwach, ale i całą strukturę konceptualną pierwszego “Królestwa” – miesza porządek świata żywych ze światem umarłych, jako budulca konsekwentnie używa popkulturowych prefabrykatów i karykaturuje je do granic absurdu.

KRÓLESTWO / Riget – część II
Czas trwania: 286 min. (4h 46 min.) | 4 odcinki
Dania 1997
obsada: obsada: Ernst-Hugo Järegård, Kirsten Rolffes, Peter Mygind, Holger Juul Hansen

W kontynuacji „Królestwa”, choć naprawdę trudno w to uwierzyć, wchodzimy na nowy, jeszcze bardziej abstrakcyjny poziom. Jeśli wiodącym wątkiem pierwszej odsłony miniserialu Larsa von Triera było pojawienie się ducha skrzywdzonej dziewczynki w kopenhaskiej klinice, tak w drugiej serii dzieją się rzeczy jeszcze dziwniejsze – pani Drusse podąża dalej za zjawiskami paranormalnymi, ordynator Helmer wraca z Haiti z trucizną mającą zmieniać ludzi w zombie, doktor Judith rodzi antychrysta, a w najgłębszych piwnicach szajka satanistów rysuje pentagramy i wywołuje demony. Po drugiej serii “Królestwa” widać, że Lars von Trier miał wolną rękę. Ta swoboda przełożyła się na powalający, ale i wywołujący konsternację u widzów efekt. Jeszcze więcej tu znanego z pierwowzoru „świata na opak”, grozy i groteski, a tytułowe Królestwo przekształca się w makabryczne pandemonium. To wszystko jednocześnie niepokoi, intryguje, bawi i dostarcza przepisu na to, jak powinno robić się ambitną, wolną od kompromisów telewizję. Nic, co jest w tej chwili dostępne w serwisach streamingowych, nie przypomina konceptu von Triera, który wszelakie klisze współczesnej popkultury telewizyjnej rozsadził, rozbebeszył i wywrócił do góry nogami.