Po sukcesie pierwszej edycji „Krótkiej historii polskiego kina” kontynuujemy cykl pod nową nazwą „Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni”.
W marcu zapraszamy na nagrodzone na festiwalu w Wenecji i nominowane do Oscara i BAFTY arcydzieło Romana Polańskiego z muzyką Krzysztofa Komedy!

NÓŻ W WODZIE

25 marca 2024, godz. 18:30
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilety: 20 zł – normalny w kasie i online: https://bilety.bok.bialystok.pl/18 zł – specjalny bilet “rodzinny” (min. 3 osoby) w kasie kina i online

 

Nóż w wodzie
Polska 1962, 90′
reż. Roman Polański
obsada: Jolanta Umecka, Leon Niemczyk, Zygmunt Malanowicz, Roman Polański

Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) – Najlepszy film na MFF w Wenecji (1962)! Nominacja do Oscara (1964) w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny i do nagrody BAFTA!

Dramat psychologiczny rozgrywający się między trzema osobami w pozasezonowym pejzażu mazurskich jezior.

Andrzej, znany dziennikarz sportowy, jedzie z żoną Krystyną na jednodniowy rejs jachtem. Po drodze zabiera młodego autostopowicza. Stara się olśnić chłopaka pozycją materialną, doświadczeniem życiowym, także żoną – zaprasza go na pokład jachtu. Na pozerstwo dziennikarza autostopowicz odpowiada postawą “młodego gniewnego”, ukrywając rozpaczliwą zazdrość i pragnienie posiadania takiego samochodu, jachtu, dziewczyny i… dużych pieniędzy.

Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni
Kontynuacja przeglądu zawiera wybitne dzieła stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty, często stronili od grup twórczych czy formacji artystycznych. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt. Były nie do pomylenia z dziełami kogokolwiek innego, autorskie, osobne. Tacy twórcy i twórczynie, często działający na marginesie i podążający własnymi ścieżkami, po latach zyskiwali status wizjonerów. I faktycznie pchali polskie kino na nowe, niezbadane ścieżki. Ich filmy, mimo że często nie dające się prosto zaszufladkować, nieoczywiste i zaskakujące, nadal olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.

W programie przeglądu:
LUTY – Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki 1958
MARZEC – Nóż w wodzie, reż. Roman Polański 1962
KWIECIEŃ – Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski 1967
MAJ – Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba 1967
CZERWIEC – Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski 1971
LIPIEC – Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz, 1972
SIERPIEŃ – Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970
WRZESIEŃ – Konopielka, reż. Witold Leszczyński 1982
PAŹDZIERNIK – Krzyk, reż. Barbara Sass 1983
LISTOPAD – O-bi O-ba. Koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin 1984

Organizatorzy przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych, Białostocki Ośrodek Kultury – DKF “GAG”
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej