Białostocki Ośrodek Kultury – DKF “GAG” zaprasza na premierowy pokaz najnowszego zestawu Filmowe Podlasie Atakuje! 2023! To już 20. edycja wielkiego święta podlaskiego kina – twórców i widzów!

Filmowe Podlasie Atakuje! 2023

14 października 2023, od godz. 18:00
Kino Forum, ul. Legionowa 5
wstęp wolny
Sponsorem finału Filmowe Podlasie Atakuje! 2023 jest DrTusz

FILMOWE PODLASIE ATAKUJE! to jedna z najbardziej rozpoznawalnych akcji promujących kino niezależne, a zarazem platforma filmu autorskiego, artystycznego, nieprofesjonalnego i eksperymentalnego. Wśród twórców są poeci, dziennikarze, studenci szkół artystycznych i filmowych, artyści i niezależni filmowcy, którzy kręcą fabuły, dokumenty, klipy i animacje. Jedni dopiero debiutują, inni od lat nagradzani są na ogólnopolskich festiwalach.

Jurorami w konkursie FPA! są widzowie i to właśnie ich głosy zadecydują, do kogo trafi NAGRODA PUBLICZNOŚCI, czyli ZŁOTY GOLF oraz 2.000 zł!

Za oprawę graficzną tegorocznej odsłony FPA! odpowiada pochodzący z Hajnówki Szymon Ruczyński, student specjalności film animowany i efekty specjalne w Szkole Filmowej w Łodzi oraz biologii na Uniwersytecie Łódzkim. Wychowywał się w Białowieży, w sercu Puszczy Białowieskiej, będącej źródłem inspiracji dla jego nagradzanych filmów animowanych. W swojej sztuce często porusza tematy związane z relacją człowieka z przyrodą. Operuje najczęściej mieszanymi technikami, łącząc materiały w kolażowy sposób.

Wydarzeniem towarzyszącym przeglądowi Filmowe Podlasie Atakuje 2023! jest wernisaż wystawy „Szeptuchy” Katarzyny Bagińskiej w galerii6ram.

Katarzyna Bagińska (ur. 2002) – białostoczanka, absolwentka PLSP im. Artura Grottgera w Supraślu, aktualnie studentka Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.
Prace z cyklu „Szeptuchy” są częścią egzaminu dyplomowego z zakresu technik druku artystycznego w PLSP im. Artura Grottgera w Supraślu. Tematyka pracy dyplomowej inspirowana była regionem. Podlasie to miejsce niezbadane, z pierwotnym mistycyzmem, tajemnicami i mieszkańcami kultywującymi tradycje przodków. „Oczywiście nie wszyscy podążają za tradycją, ale zdarzają się jednostki, niezwykłe osoby, które przekazują z pokolenia na pokolenie zwyczaje, rytuały i sposób życia” – mówi artystka. „Niektórzy nazywają je czarownicami, inni znachorkami. Osoby, które nie były u szeptuchy myślą, iż jest ona zwykłą wróżką, używającą czarnej magii. W rzeczywistości to bardzo pobożne, najczęściej starsze kobiety, które modlą się w cerkwi wypraszając łaski u Boga w imieniu innych osób. Podstawą wizyty jest wiara w moc modlitwy. Osobom niewierzącym szeptucha nie jest w stanie pomóc. Najbardziej znaną szeptuchą na Podlasiu jest Babka z Orli. Szeptuchy na Podlasiu znane są nie tylko okolicznym mieszkańcom. Swoją wiedzę przed śmiercią przekazują wybranym osobom, mającym godnie je zastępować”.

Harmonogram wydarzenia:

godz. 17:45 – wernisaż wystawy „Szeptuchy” Katarzyny Bagińskiej / galeria6ram, foyer kina Forum
godz. 18:00 – FILMOWE PODLASIE ATAKUJE – SET I (85’) / kino Forum
godz. 19:45 – FILMOWE PODLASIE ATAKUJE – SET II (81’) / kino Forum

godz. 21:30 – rozstrzygnięcie FPA! 2023 – wręczenie nagrody Złoty Golf

 

FILMOWE PODLASIE ATAKUJE – SET I (85’):
WCZORAJ BYŁO PIĘKNE NIEBO, reż. Jędrzej Ziembiński, scenariusz: Jędrzej Ziembiński & Krzysztof Świderski, zdjęcia: Krzysztof Świderski, 2022, fabuła, 18’50”
poza konkursem POLAKOWSKI: JASZA, 
reż. Marcin Pawlukiewicz, 2022, teledysk, 4’27”
OBSERWATOR
, reż.Zofia Paszkiewicz, 2023, animacja, 3’34”
EXIT, 
reż. Zofia Ginszt, 2023, eksperyment, 2’
poza konkursem PRZECHERY: BIEGNĘ, 
reż. Mariusz Bek, 2023, teledysk, 4’17”
PO NIEDZIELI
, reż. Sebastian Drożak, zdjęcia: Tobiasz Czołpiński, 2022, fabuła, 23’
PRZESTRACH
, reż.Urszula Domańska, 2019, animowany dokument, 4’21”
MĘKA PAŃSKA /WODY ODBICIA
, reż.Krzysztof Kiziewicz & Maciek Szupica, 2022, dokument, 4’13”
NEWBORN, 
reż. Zuzanna Grajcewicz, zdjęcia: Ewa Radzewicz, 2022, fabuła, 21’

Więcej o filmach:

WCZORAJ BYŁO PIĘKNE NIEBO, reż. Jędrzej Ziembiński, scenariusz: Jędrzej Ziembiński & Krzysztof Świderski, zdjęcia: Krzysztof Świderski, 2022, fabuła, 18’50”
Wspomnienie wakacyjnego spotkania dwójki nastolatków, widziane w lekko rozmytym, zatartym świetle czegoś, co zapada w pamięć. Jaga i Grzesiek w podróży przez puszczę znajdują chwile, które zostaną w nich na zawsze, wywołując ciepło i uśmiech, oniryczną lekkość. Puszcza ich „obserwuje” i sprawi, że we wspomnieniu nie zabraknie niesamowitości.

Krzysztof Świderski – urodzony w Białymstoku autor zdjęć i współscenarzysta filmu, absolwent Liceum Plastycznego w Supraślu, obecnie student kierunku operatorskiego w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Autor zdjęć do kilku filmów krótkometrażowych fabularnych i dokumentalnych, pokazywanych na festiwalach filmowych w kraju i za granicą.

Zdjęcia do filmu „Wczoraj było piękne niebo” zostały zrealizowane w Puszczy Białowieskiej i w okolicznych wsiach. W ekipie realizującej film znaleźli się także inni Podlasianie: scenograf Mateusz Mioduszewski i odpowiedzialna za kostiumy Magdalena Kuczko.

POLAKOWSKI: JASZA, reż. Marcin Pawlukiewicz, 2022, teledysk, 4’27” – poza konkursem

Muzyczna podróż do krainy małomiasteczkowego dzieciństwa.

Marcin Pawlukiewicz – dokumentalista, twórca wizualny, animator kultury. Współpracuje z Ośrodkiem „Pogranicze” w Sejnach, MFFK ŻUBROFFKA w Białymstoku i festiwalem ANIMOCJE w Bydgoszczy. W 2011 roku, podczas konkursu Filmowe Podlasie Atakuje! otrzymał nagrodę AIR LULKA za całokształt działań filmowych, a współtworzony przez niego „Taki los” otrzymał Grand Prix. Zrealizowane przez niego filmy pokazywane były w telewizji, na festiwalach i pokazach w Polsce i za granicą. Absolwent Programu Mentorskiego Sputnik Photos 2020/2021. Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych. Mieszka i pracuje w Białymstoku (Białostocki Ośrodek Kultury).

OBSERWATOR, reż. Zofia Paszkiewicz, 2023, animacja, 3’34”

Wraz z zapadnięciem zmroku, na parnym i zmęczonym letnim dniem osiedlu budzi się „obserwator”. Ciekawskim okiem zagląda przez okna do mieszkań i starych kamienic, podglądając ludzi. Ale czy jest na pewno sam?

Zofia Paszkiewicz – urodzona w Białymstoku studentka I roku Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Swoje prace traktuje jak soczewkę, przez którą widz obserwuje jej własną interpretację rzeczywistości. Inspiracje czerpie ze starych książek i gazet, które uwielbia zbierać. W jej twórczości można znaleźć wiele odniesień do zjawisk społecznych, świata ludzi i polskich realiów.

EXIT, reż. Zofia Ginszt, 2023, eksperyment, 2’

Amatorski krótki metraż o jednym z uczuć tkwiących w ludzkiej głowie.

Zofia Ginszt – urodziła się i dorastała w Hajnówce, obecnie uczy się w białostockim liceum. Zawsze szukała własnej ścieżki w sztuce, więc – mimo że rysunek to jej największa pasja – postanowiła spróbować swoich sił także w filmie.

PRZECHERY: BIEGNĘ, reż. Mariusz Bek, 2023, teledysk, 4’17” – poza konkursem
Kolejna autorska produkcja Przecher to głęboki basen pełen nostalgii. Teledysk z zerowym budżetem, w którym cały urok tkwi w montażu i miejscu akcji – tajemniczej grze komputerowej. Tekst piosenki to zachęta do bycia sobą, trwania w swoich pasjach pomimo szarej rzeczywistości, która często chce nas sprowadzić parteru.

Mariusz Bek – supraślanin z krwi i kości, zwykły chłopak z Podlasia. Od młodzieńczych lat gra na gitarze basowej, tworząc zespoły Trulejbas i Przechery. Występował na scenie z grupą Złodzieje Oklasków. Od początku jej istnienia związany z klubem Zmiana Klimatu i restauracją Cechowa. Interesuje się filmem (pociął kiedyś „Pulp Fiction” na kawałki i ułożył chronologicznie), lubi też jeździć rowerem.

PO NIEDZIELI, reż. Sebastian Drożak, zdjęcia: Tobiasz Czołpiński, 2022, fabuła, 23’
Historia dwojga fizycznie i psychicznie poranionych ludzi, którzy kiedyś się w siebie zaplątali. Ich skomplikowane bycie razem zostało nagle przerwane. Teraz Milena staje pod drzwiami Mariusza z ich umierającym psem Homerem. Żąda pomocy, ale czy czegoś jeszcze? Słowa i niedopowiedzenia zostawiają naprawdę głębokie blizny, a czas nie zawsze leczy rany. Marginesem nadziei jest nowy początek – nowy tydzień, nowy dzień. Wszystko to, co przyjdzie po niedzieli.

Tobiasz Czołpiński – urodzony w Łapach i wychowany w Białymstoku autor zdjęć do filmu. Obecnie mieszka w Warszawie, ale wciąż realizuje projekty na Podlasiu. Absolwent Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego w Katowicach, twórca zdjęć do filmów dokumentalnych, krótkometrażowych, teledysków, autor projekcji do spektakli teatralnych. Filmy, które współtworzył, pokazywane były na festiwalach w Polsce i na świecie (m.in. Court Metrage Festiwal de Cannes, SXSW Film Festival, Hot Docs Canadian International Documentary Festival, Monterrey International Film Festival).

PRZESTRACH, reż. Urszula Domańska, 2019, animowany dokument, 4’21”

Mieszkająca w Hajnówce starsza kobieta opowiada o tym, czym jest przestrach.

Urszula Domańska – urodzona w Białymstoku animatorka i reżyserka filmów animowanych. Ukończyła Szkołę Filmową w Łodzi, zdobywając dyplom z animacji i efektów specjalnych. Wyreżyserowała kilka filmów, w tym tradycyjną animację wycinankową „Okna tego domku” (2019). Pasjonuje się pracą z różnymi technikami animacji, w tym animacją lalkową, która jest popularna w polskich programach telewizyjnych, takich jak „Rodzina Treflików”.

MĘKA PAŃSKA / WODY ODBICIA, reż. Krzysztof Kiziewicz & Maciek Szupica, 2022, dokument, 4’13”

Projekt „Wody odbicia” to próba ocalenia od zapomnienia lokalnych obrzędów związanych z wodą. W trakcie badań terenowych twórcy spotkali mieszkańców regionu, którzy opowiedzieli im o wciąż kultywowanych lub zapomnianych tradycjach. Anna Chypowska i Mirosław Kliber przybliżyli im obrzęd męki pańskiej w głowie szczupaka.

Krzysztof Kiziewicz – urodzony w Białymstoku rok po ogłoszeniu stanu wojennego, absolwent cyfr 01010101011, z zamiłowania filmowiec, breakdance’owiec [WHSB], były członek kadry artterapeutycznej MONARU Babigoszcz, współtwórca spektakli teatralnych i filmów, wiceprezes Stowarzyszenia Miłośników Kultury Ulicznej ENGRAM. Twórca animacji, multimediów do spektakli teatralnych, współtwórca wielu teledysków, autor instalacji interaktywnych.

Maciej Szupica – urodzony w Białymstoku grafik, artysta wideo, reżyser teledysków, reklam i eventów, rzeźbiarz, fotograf, rysownik, malarz, scenograf, wykładowca. Absolwent Liceum Plastycznego w Supraślu oraz Wydziału Grafiki ASP w Gdańsku (dyplom w pracowni prof. J. Krechowicza, 2004) oraz Rzeźby (w pracowni prof. S. Ostrowskiego, tytuł doktora sztuk pięknych w 2015 r.). Pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu komunikacji wizualnej Interference Festival (2014-2019), dyrektor artystyczny festiwalu Transvizualia. Współzałożyciel i członek takich zespołów muzycznych jak: Dick4Dick, Gypsy Pill, The Saintbox i Cavalleris.

NEWBORN, reż. Zuzanna Grajcewicz, zdjęcia: Ewa Radzewicz, 2022, fabuła, 21’

Kiedy na świat przychodzi dziecko Aśki, nie spodziewa się ona tego, że będzie musiała stawić czoła trudnym wyzwaniom. Musi zdecydować, czy wychowa syna czy córkę. Tytułowe dziecko w momencie narodzin ma biologiczne cechy obu płci, a rodzice mają określić, które z nich zostaną operacyjnie wyeliminowane.

Ewa Radzewicz – urodzona w Suwałkach autorka zdjęć. Operatorka filmowa, studentka Sztuki Operatorskiej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej (specjalność fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza) Uniwersytetu Warszawskiego.