W ramach edukacyjnej odsłony akcji Filmowe Podlasie Atakuje! zapraszamy młodych kinomanów na warsztaty filmowe z Agnieszką Waszczeniuk, podczas których poznają różne techniki animacji i wspólnie stworzą Animowany Słownik Gwary Podlaskiej.
ANIMOWANY SŁOWNIK GWARY PODLASKIEJ – WARSZTATY FILMU ANIMOWANEGO Z AGNIESZKĄ WASZCZENIUK
Celem edukacji filmowej jest uwrażliwienie młodych ludzi na film animowany jako dziedzinę sztuki współczesnej, obecną w naszym życiu już od wczesnych lat pod różną postacią – bajek, realizacji komercyjnych, filmów artystycznych itd. Edukacja kształtuje zarówno odbiorców sztuki, jak i przyszłych twórców. Nauka realizacji filmu animowanego łączy kształcenie plastyczne oraz filmowe. Choć studyjna produkcja filmu animowanego może sprawiać wrażenie skomplikowanej, istnieją techniki animacji umożliwiające zrobienie filmu w warunkach warsztatowych, oferujące narzędzia do stworzenia indywidualnego dzieła także we własnym domu. Realizacja filmu wycinankowego, piksilacji, filmu malarskiego czy wykonywanego techniką sypaną nie wymaga pracy całego zespołu doświadczonych animatorów. Filmy animowane z powodzeniem mogą zrealizować amatorzy w ciągu kilkugodzinnych warsztatów, ucząc się zarazem budowy filmu od podstaw, tj. z uwzględnieniem jego poszczególnych etapów produkcyjnych.
Regularne spotkania z taką formą edukacji pogłębiają znajomość technik, przyczyniają się do lepszego zrozumienia procesu powstawania filmu, a od strony artystycznej wzmacniają kreatywną wyobraźnię, pobudzają wrażliwość oraz dają narzędzia do samodzielnego rozwoju.
Termin: październik – listopad 2023
Wiek uczestników: 8-13 lat (liczba miejsc ograniczona; maks. 12 osób)
Zgłoszenia – wypełniony poniższy formularz zgłoszeniowy – do 23 października 2023 na adres: dkf@bok.bialystok.pl
Opłata: 150 zł (w kasie kina Forum, po otrzymaniu maila potwierdzającego udział w warsztatach)
Planowane są 3 dwudniowe spotkania warsztatowe:
I SPOTKANIE
28 października 2023, godz. 10:00–15:00
29 października 2023, godz. 10:00–15:00
II SPOTKANIE
18 listopada 2023, godz. 10:00–15:00
19 listopada 2023, godz. 10:00–15:00
III SPOTKANIE
16 grudnia 2023, godz. 10:00–15:00
17 grudnia 2023, godz. 10:00–15:00
W PROGRAMIE:
Uczestnicy warsztatów zdobędą wiedzę na temat różnych technik filmu animowanego, poznają także poszczególne etapy produkcyjne filmu: scenariusz, storyboard, animatik. Uzyskają podstawowe zagadnienia dotyczące kadrowania, planów filmowych, ruchów kamery itd.
Podczas wszystkich dni warsztatowych będą pracować nad realizacją jednego filmu – Animowanego Słownika Gwary Podlaskiej. W trakcie jednego spotkania realizowane będą trzy hasła.
Przykładowe hasła:
apałonik – łyżka wazowa
barabanić – łomotać, stukać
czuczeło – dziwadło, straszydło
dziengi – pieniądze
fluk – wydzielina z nosa
gnić – śmiać się
hadki/hadztwo – ohydny, obrzydliwa istota
izba – pokój
jadaczka – gęba
klekotun – bocian
łepetyna – głowa
maszynka – zapalniczka
na! – bierz, weź
obuwaj się – nakładaj buty
pietuch – kogut
rozkiraczyć – zepsuć się, samochód nie może ruszyć
siatka – torba
tamój – tam
uchażor – starający się o rękę panny młodej
wiszczeć – krzyczeć, piszczeć
zieziulka – kukułka
żywina – trzoda
Planowane techniki animacji:
Kolejność technik animacji realizowana będzie według stopnia ich skomplikowania. W toku warsztatów uczestnicy będą tworzyć coraz to trudniejsze realizacje.
1. Klasyczna wycinanka – klasyczna technika animacji, polegająca na animowaniu wyciętych z papieru elementów. W ramach pierwszego warsztatu uczestnicy poznają tradycyjny rodzaj tej techniki i będą animować sam papier, bez żadnych dodatków, jedynie z masą mocującą umożliwiającą płynny ruch stworzonego z papieru bohatera. Jest to podstawowa technika do zapoznania się ze specyfiką pracy w procesie animacji.
2. Wycinanka gazeciana – technika bazująca na klasycznej wycinance, jednak w tym wypadku uczestnicy będą tworzyć scenografię swojej animacji oraz bohaterów za pomocą wycinania gotowych elementów z kolorowych czasopism, co stworzy swoisty, intrygujący wizualnie kolaż, dający bazę do myślenia abstrakcyjnego oraz pobudzający kreatywność. Technika animacji o charakterze zero-waste.
3. Animacja malarska – animacja polegająca na malowaniu kolejnych faz ruchu na podobraziu / kartonie bezpośrednio pod kamerą. Gdy część grupy będzie rozrysowywać storyboard, planując przy tym kolejne etapy ruchu swojej postaci (ta technika wymaga głębszego przemyślenia sekwencji ruchu), pozostali uczestnicy będą realizować podkamerowo krótkie fragmenty swojej animacji.
4. Rysunkowa na karteczkach samoprzylepnych – technika animacyjna zbliżona do najbardziej tradycyjnej animacji rysunkowej, gdzie korzysta się z karteczek samoprzylepnych. Jest to uproszczenie klasycznej animacji rysunkowej, warsztatowo dające dobry wgląd w proces tworzenia kolejnych faz ruchu w filmie.
5. Klasyczna piksilacja – animacja człowieka bądź przedmiotów za pomocą sekwencji zdjęć. Prosta, a zarazem wyjątkowo atrakcyjna w pobudzaniu wyobraźni technika, gdzie głównym bohaterem mogą być uczestnicy warsztatów. Daje to możliwość animowania siebie samego oraz zastanego otoczenia, w piksilację można także włączyć animację przedmiotu.
6. Piksilacja + animacja rysunkowa na karteczkach samoprzylepnych – technika bazująca na klasycznej piksilacji, gdzie dołączamy element animacji rysunkowej. Dzięki możliwości przyklejania karteczek w dowolnym miejscu w przestrzeni, technika ta pozwala stworzyć iluzję ruchu (jazdy) kamery, co jest kolejnym elementem rozbudzającym wyobraźnię pod względem budowania narracji w filmie.
7. Piksilacja + wycinanka na greenscreenie – kolejna technika bazująca na klasycznej piksilacji, tym razem jednak dodatkowo wykorzystywany jest tzw. greenscreen. Jest to duży zielony ekran, na którym uczestnicy będą fotografować siebie nawzajem, aby następnie (dzięki montażowi filmu w specjalnym oprogramowaniu) móc osobiście „wejść” w tworzony klasyczną wycinanką film. Połączenie tych dwóch technik daje duże pole do popisu wyobraźni, gdyż uczestnicy warsztatu mogą się przenieść do dowolnego, stworzonego przez siebie miejsca.
8. Lalkowa plastelinowa – animacja polegająca na tworzeniu obrazu poprzez fotografowanie przesuwanych trójwymiarowych plastelinowych obiektów lub postaci na tle scenografii wykonanej również w plastelinie.
9. Animacja sypana kawą – technika specjalna, tradycyjna, dość zaawansowana, polega na tworzeniu obrazu poprzez przesuwanie i fotografowanie materii sypkiej na stanowisku podświetlanym od spodu.
10. Animacja sypana solą – również technika specjalna, podobna jak animacja kawą lecz z użyciem innych teł, narzędzi, oświetlana z góry.
Agnieszka Waszczeniuk – urodzona w 1989 roku w Białymstoku. Od 2016 absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Animacji. Reżyserka filmów animowanych, autorka plastyki, scenarzystka, animatorka. Specjalizuje się w technice animacji sypanej mieloną kawą oraz animacji rysunkowej. Swoje realizacje pokazywała na ponad 75 festiwalach filmów animowanych w Polsce i za granicą, gdzie otrzymała szereg nagród i wyróżnień. Tworzy autorskie filmy animowane, czołówki festiwalowe, teatralne scenografie multimedialne. Współpracowała m.in. z Galerią Arsenał w Białymstoku, Galerią R5 w Białymstoku, Warsztatami Kultury w Lublinie, kabaretem Fair Play Crew, Stowarzyszeniem Kultury Teatralnej Pieśni Kozła we Wrocławiu. W latach 2013-2016 pracowała w Liceum Plastycznym im. Artura Grottgera w Supraślu jako nauczyciel animacji. Od 2012 r. prowadzi także warsztaty filmu animowanego dla dzieci. Od 2023 r. prowadzi wraz z partnerem Galerię Rękodzieła – Kombajnat Artystyczny. Hobbystycznie zajmuje się wycinanką skalpelem, która to pasja zajmuje coraz większy obszar jej twórczości.
Ponadto, współpracowała z teatrami: Teatr Wierszalin w Supraślu („Plastynaci”, 2009, reż. Rafał Gąsowski, „Złoty Deszcz”, 2015, reż. Piotr Tomaszuk), Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu („O dziewczynce, która podeptała chleb”, 2017, reż. Przemysław Jaszczak), Wrocławski Teatr Współczesny („Panna Nikt”, 2017, reż. Paweł Passini), Wrocławski Teatr Lalek („Odd i Luna”, 2018, reż. Przemysław Jaszczak), Teatr Ludowy w Krakowie („Mistrz i Małgorzata”, 2018, reż. Paweł Passini), Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi („Wędrówka Nabu”, 2020, reż. Przemysław Jaszczak), Teatr Papahema („Gallery of modern heART”, 2020 reż. zespół), Teatr Maska w Rzeszowie („Kajtuś Czarodziej”, 2021, reż. Helena Radzikowska), projekt teatralny „Lidia”, 2021, reż. Agata Biziuk-Brajczewska.
W 2019 roku jej filmy animowane miały swój pokaz w Galerii Noko w Ichinomiya w Japonii.
Magisterski film dyplomowy „Ślady ulotne” brał udział m.in. w VIII Ogólnopolskiej Wystawie Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych 2016 w Gdańsku, gdzie prezentowane były 34 projekty z uczelni artystycznych z całej Polski, a także w 36. Konkursie im. Marii Dokowicz 2016 w Poznaniu (najlepsze dyplomy z uczelni), oraz w prestiżowym NEU NOW Amsterdam 2017 w Holandii, gdzie udział brało 25 prac zgłoszonych z ponad 400 projektów z 38 państw z całego świata.
Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Białegostoku. Przy wsparciu stypendialnym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, w roku 2018 miała okazję wyjechać na jeden z najważniejszych festiwali filmów animowanego na świecie Hiroanim w Hiroszimie w Japonii.
Główne doświadczenie warsztatowe pracy z dziećmi:
Prowadzenie szeregu warsztatów filmu animowanego w całej Polsce (m.in. Białowieża, Cisna, Krośnice, Czarnków, Gębice, Szczaniec) z ramienia Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w ramach Festiwalu Filmów Młodego Widza „Wędrującego Ale Kino!”, 2012-2015
Prowadzenie warsztatów filmu animowanego w Knyszynie w ramach akcji „Patrz – Człowiek!”, 2013
Prowadzenie warsztatów filmu animowanego w Świetlicy Dziennego Pobytu dla Dzieci przy DDPS w Białymstoku, Galeria Arsenał, Białystok, sierpień 2021
Prowadzenie warsztatów filmu animowanego przy okazji festiwalu Żubroffka, Białostocki Ośrodek Kultury, grudzień 2022
Prowadzenie autorskich warsztatów wraz z wykładem, skupionych wyłącznie na technice animacji sypanej kawą mieloną na podświetlanym szkle w Pracowni Tworzenia Obrazów Ruchomych TOR w Płocku, listopad 2021, czerwiec 2023