Zapraszamy na koncert w ramach cyklu Jazz na BOK-u!
Jerzy Małek / IQ Project
22 września 2025, godz. 21:00
Klub Fama, ul. Legionowa 5
Bilety: 45 zł (przedsprzedaż) / 55 zł (w dniu koncertu) – w kasach kina Forum i Centrum im. Ludwika Zamenhofa oraz na stronie bilety.bok.bialystok.pl
IQ Project to autorski projekt Jerzego Małka, zawierający 9 kompozycji napisanych i zaaranżowanych przez muzyka specjalnie dla tego składu instrumentalnego i osobowego. Idiom muzyczny, w którym artysta wypowiada się jako twórca nowego projektu jest swego rodzaju formą muzycznego „credo”. Traktować to można jako daleko idącą alegorię dążenia w kierunku spraw absolutnych w sztuce.
Skład zespołu:
Jerzy Małek – trąbka, flugelhorn
Andy Middleton – saksofon
Konrad Zemler – gitara
Wojciech Pulcyn – gitara basowa
Alan Jones – perkusja
Koncert Jerzego Małka / IQ Project odbędzie się w ramach obchodów jubileuszu 20-lecia istnienia Big-Bandu Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku i prowadzonych dwudniowych warsztatów jazzowych i big-bandowych (22-23.09.2025), które zakończą się również uroczystym koncertem w dniu 23 września w sali koncertowej ZSM (ul. Podleśna 2).
Kilka słów od Jerzego Małka:
Muzyka, którą wykonuję to fuzja wielu gatunków muzycznych i jazzu połączonych ze sobą niczym nieposkromioną jazzową improwizacją. Styl muzyczny, w którym wypowiadam się zarówno jako kompozytor, jak i instrumentalista można postrzegać wielopoziomowo. Począwszy od warstwy harmonicznej usłyszymy rozbudowane modernistyczne połączenia akordów tworzących wspólną narrację, której wyróżnikiem jest impresjonistyczne rozbudowywanie formy. Ta cecha pozwala łączyć elementy jazzu nowoczesnego z innymi gatunkami muzycznymi lub też ich składnikami, które wprawne ucho rozpozna po chwili. Warstwa melodyczna to frazy muzyczne podkreślające sonorystykę harmonii kompozycji, które można powtórzyć już po pierwszym przesłuchaniu, co powoduje, że muzyka, pomimo swego wysublimowania, staje się komunikatywna nawet dla niewyrobionego odbiorcy. I wreszcie warstwa rytmiczna, bardzo bogata, spajająca cały projekt, tworząc wraz z resztą elementów swoistą kwintesencję tego stylu muzycznego.
Idiom w którym poruszamy się podczas improwizacji można zakwalifikować do szeroko pojętego modernistycznego jazzu, zatem usłyszeć można echa muzyki mistrzów Miles’a Davis’a, John’a Coltrane’a, Wayne Shorter’a, Freddie’go Hubbard’a, Woody Shaw’a, Joe Henderson’a, Herbie Hancock’a, Kenny Wheeler’a, Keith’a Jarretta, Brad’a Mehldau’a i wielu innych.
Nade wszystko najistotniejszą cechą mojej twórczości jest chęć odzwierciedlenia rzeczywistości poprzez dźwięki. Język jazzu jest jakby stworzony do snucia różnego typu opowieści. W każdym utworze poprzez barwę harmonii i jej następstw można wychwycić intencję przekazu, narracji, historii która wyłania się i poprzez improwizację nabiera pełni. Improwizacja, w przypadku mojej twórczości odzwierciedla istotę snutych opowieści. Czasem smutnych, czasem wesołych, różnych w swej odmienności i odcieniach… jak w życiu.
Skład międzynarodowego kwintetu to absolutna czołówka jazzu światowego oraz polskiego. Saksofonista Andy Middleton z którym współpracuję już stosunkowo długo w różnych projektach jest dosyć znany polskiej publiczności, ale zawsze warto podkreślić jego współpracę z takimi sławami jak Dave Holland, Ralph Towner czy Maria Schneider. Gitarzysta Konrad Zemler to jeden z najbardziej cenionych polskich gitarzystów jazzowych a także ceniony pedagog znany z współpracy z takimi muzykami jak Adam Pierończyk czy Maciej Strzelczyk. Basista Wojciech Pulcyn zwany ze swej wszechstronności grał zarówno ze składami mainstream’owymi takimi jak Kazimierz Jonkisz Quartet, jak i gwiazdami sceny awangardowej takimi jak Andrzej Przybielski. Był stałym współpracownikiem zespołu Kevina Mahogany. I wreszcie amerykański perkusista i kompozytor Alan Jones który w swoim dorobku może poszczycić się współpracą z legendami jazzu Jimem Pepper’em, Kenny Wheeler’em, Seamusem Blakem i wieloma innymi.