Tydzień Kina Hiszpańskiego

Nadchodzi hiszpańska wiosna!

19. Tydzień Kina Hiszpańskiego zagości w tym roku w wybranych kinach dziewięciu miast w Polsce!
W kinie Forum TKH odbędzie się od 15 do 21 marca.

Tydzień Kina Hiszpańskiego to jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone wyłącznie kinematografii słonecznej Hiszpanii, święto kina dla widzów zakochanych w słońcu, podróżach i południowym stylu życia. Przegląd skierowany jest zarówno do miłośników języka i kultury hiszpańskiej, jak i do osób lubiących dobre kino.

W programie prezentowany jest szeroki przekrój hiszpańskiej kinematografii, od hitów kasowych po kameralne filmy artystyczne, a różnorodność gatunkowa i tematyczna sprawia, że każdy widz znajdzie coś dla siebie. W ramach TKH prezentowane są najgłośniejsze i najbardziej intrygujące nowe hiszpańskie filmy, w większości nie pokazywane wcześniej w Polsce. Wśród nich filmy prezentowane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach oraz zdobywcy prestiżowych nagród.

Wiosną 2019 roku już po raz 19. zapraszamy w filmową podróż przez Półwysep Iberyjski, od centrum stołecznego Madrytu, przez Kraj Basków, po Katalonię i Andaluzję!

Organizatorem Tygodnia Kina Hiszpańskiego jest Agencja Promocji Mañana we współpracy z Ambasadą Królestwa Hiszpanii, Biurem Radcy ds. Turystyki Ambasady Hiszpanii w Polsce i Instytutem Cervantesa w Krakowie.

Harmonogram pokazów:

15 marca, godz. 18.30
KOCHANI BRACIA I SIOSTRY (Hiszpania, 90′, bilet 14 zł)

16 marca, godz. 18.15
KTO CI ZAŚPIEWA (Hiszpania, 125′, bilet 14 zł)

17 marca, godz. 19.00
MOKRA ROBOTA (Hiszpania, 98′, bilet 14 zł)

18 marca, godz. 18.30
TCHÓRZLIWA MIŁOŚĆ (Hiszpania, 92′, bilet 14 zł)

19 marca, godz. 18.00
YULI (Hiszpania, 115′, bilet 14 zł)

20 marca, godz. 18.30
SUPERLÓPEZ (Hiszpania, 108′, bilet 14 zł)

21 marca, godz. 18.30
BEZ KOŃCA (Hiszpania, 97′, bilet 14 zł)

 

Więcej o filmach:

SUPERLÓPEZ
Hiszpania 2018, 107’
reż. Javier Ruiz Caldera
obsada: Dani Rovira, Alexandra Jiménez, Julián López, Maribel Verdú, Ferrán Rañé, Pedro Casablanc, Gracia Olayo

Nagrody Goya 2019 – 3 nominacje: najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsza scenografia, najlepsze efekty specjalne

Przebój kasowy hiszpańskiego kina (ponad 2 miliony widzów), parodia Supermana, inspirowana serią komiksów, które ukazują się nieprzerwanie od 1973 roku. Scenariusz napisał Borja Cobeaga (Jak zostać Baskiem), co gwarantuje znakomitą zabawę.

Od kiedy Jo-Con-Él jako dziecko przybył na Ziemię z planety Chitón, jego życie nie jest łatwe. Znaleźli go i zaadoptowali państwo Lopezowie z okolic Leridy, nadali mu imię Juan i starali się wychować jak normalne ziemskie dziecko. Ale jak tu się nie wyróżniać, mając nadprzyrodzone moce? Juan López (Dani Rovira) ma rentgen w oczach, czyta w myślach, umie latać i jest w stanie zatrzymać pędzący wagon metra. Jak po tym wszystkim wrócić do pracy i być normalnym facetem? A może Superlópez nie potrzebuje do szczęścia niczego poza porannym croissantem?
Pewnego dnia w barcelońskim biurze, w którym pracuje jako księgowy, pojawia się jego licealna miłość, Luisa Lanas (Alexandra Jiménez). O jej względy, niezbyt skutecznie, zabiega czasem-szef, czasem-przyjaciel Juana, Jaime (Julián López). Konkurując z nim, Juan zaczyna stosować swoje supermoce. Jednak bycie superbohaterem to nie tylko zabawa, wkrótce Superlópez będzie musiał zmierzyć się ze złym generałem Skorbą (Ferrán Rañé) i jego córką Ágatą (Maribel Verdú), którzy zagrażają Ziemi i jego macierzystej planecie.

KTO CI ZAŚPIEWA / Quién te cantará
Hiszpania 2018, 124’
reż. Carlos Vermut
obsada: Najwa Nimri, Eva Llorach, Natalia de Molina, Carme Elías

MFF San Sebastián 2018: Konkurs główny, MFF Toronto 2018
Nagroda Goya 2019: najlepsza debiutująca aktorka (Eva Llorach)

Trzeci film Carlosa Vemuta (Magical Girl) z muzyką Alberta Iglesiasa.
Lila Cassen (Najwa Nimri), najpopularniejsza hiszpańska piosenkarka lat 90., po dekadzie nieobecności na muzycznej scenie przygotowuje się do triumfalnego powrotu. Jednak na krótko przed koncertem ulega wypadkowi i traci pamięć. Violeta (Eva Llorach), zdominowana przez agresywną córkę, Martę (Natalia de Molina), po godzinach naśladuje Lilę Cassen w barze karaoke, gdzie pracuje. Śpiew to jej jedyna pasja. Pewnego dnia Violeta otrzymuje kuszącą propozycję. Ma nauczyć Lilę Cassen być… Lilą Cassen.

Zapytany o wybór odtwórczyń głównych ról, Najwy Nimri i Evy Llorach, z którą pracował przy swoich wcześniejszych filmach, reżyser odpowiedział: Musieliśmy jednocześnie znaleźć aktorki do roli piosenkarki i jej naśladowczyni. Kiedy pojawiła się Najwa, wszystko stało się jasne. Jest kobietą, która była bardzo popularna w latach 90., jest piosenkarką. Wiele wniosła do postaci Lily Cassen. Jej muzyka, jej gesty… Miałem też wielką ochotę znowu pracować z Evą. Na uwagę zasługują również kreacje aktorskie Natalii de Moliny (Kiki) i Carmy Elías (Kwiat mego sekretu).

KOCHANI BRACIA I SIOSTRY / Mi querida cofradía
Hiszpania 2018, 90’
reż. Marta Díaz de Lope Díaz
obsada: Gloria Muñoz, Pepa Aniorte, Carmen Flores, Juan Gea, Rocío Molina, Joaquín Núñez

Festiwal Filmów Hiszpańskojęzycznych w Maladze 2018: nagroda publiczności, najlepsza aktorka drugoplanowa

Komiczna katolicka komedia kościelna. Udany debiut reżyserski Marty Díaz de Lope Díaz, rozgrywający się w pięknym andaluzyjskim miasteczku Ronda. Współczesna opowieść o kobiecej solidarności inspirowana Kobietami na skraju załamania nerwowego.

Zagorzała katoliczka Carmen (Gloria Muñoz), od 30 lat wierna swemu religijnemu bractwu, marzy by zostać jego przewodniczącą. Jest to jednak mało prawdopodobne w środowisku od wieków zdominowanym przez mężczyzn. Niezbyt uczciwe wybory wygrywa Ignacio (Juan Gea), groteskowy, arogancki szowinista, i to on stanie na czele bractwa w procesji podczas Wielkiego Tygodnia.

W dniu procesji Ignacio odwiedza Carmen, by poinformować ją o wydaleniu z bractwa, ale w wyniku nieszczęśliwego wypadku traci przytomność. Zdesperowana Carmen postanawia ukryć go w swoim mieszkaniu. Na domiar złego Beatriz, córka Carmen, po wielkiej kłótni z mężem, burmistrzem miasta, postanawia schronić się w domu matki. Zdeterminowana Carmen, z pomocą córki, przyjaciela i sąsiadki postanawia przejąć władzę w bractwie. Czy ktoś odważy się stanąć jej na drodze?

BEZ KOŃCA / Sin Fin
Hiszpania 2018, 97’
reż. César Esteban Alenda, José Esteban Alenda
obsada: Javier Rey, María León, Mª Paz Sayago, Juan Carlos Sánchez

Festiwal Kina Hiszpańskojęzycznego w Maladze 2018: najlepszy aktor, najlepszy pierwszy film, nominacja do Nagrody Goya 2019 za najlepszy debiut reżyserski

Debiut reżyserski braci Alendów. Film drogi rozgrywający się między Kadyksem, Malagą i Madrytem. Historia miłości i podróży w czasie.

Javier (Javier Rey) przybywa z przyszłości, aby odzyskać utraconą miłość Marii (María León). Wspólnie doświadczają magii pierwszego spotkania i powtarzają podróż, która tak jak kiedyś rozpoczyna się świtem w Madrycie i kończy zachodem słońca na andaluzyjskim wybrzeżu. A wszystko po to, by przygaszona María znów stała się pełną życia kobietą, w której zakochał się Javier. Spontaniczną, wesołą dziewczyną, nucącą piosenki Mecano – jednego z najpopularniejszych zespołów hiszpańskiego popu lat 80. i 90. ubiegłego wieku.

Na pytanie, jak stworzyć filmową opowieść o miłości, która nie byłaby przesłodzona, reżyserzy odpowiedzieli: Było to jedno z wielkich wyzwań – nie przekroczyć granicy i nie manipulować emocjonalnie widzem. Być świadkiem, a nie intruzem w związku Javiera i Maríi. Wierzymy, że udało nam się to osiągnąć dlatego, że i aktorzy, i my obnażyliśmy się emocjonalnie. Nie wstydziliśmy się opowiedzieć również o nieszczęściach w miłości i stworzyć postaci wielowarstwowe, niedoskonałe… jak my wszyscy. Staramy się pracować bez tabu, a żeby było to możliwe, trzeba mieć aktorów jak Maria i Javier. Bardzo odważnych.

Postaci z filmu noszą te same imiona, co aktorzy odtwarzający ich role – mówią reżyserzy i dodają: Napisaliśmy ten scenariusz dla nich. Do postaci dodaliśmy nawet fizyczne cechy tej dwójki. Są to drobne szczegóły, które naszym zdaniem pomagają zbudować intymność i zaufanie, które są podstawą twórczości artystycznej. Film był dla nas wszystkich intensywną podróżą emocjonalną i zawsze już chcielibyśmy robić filmy z Javierem i Marią.

MOKRA ROBOTA / Ola de crímenes
Hiszpania 2018, 98’
reż. Gracia Querejeta
Scenariusz: Luis Marías
obsada: Maribel Verdú, Juana Acosta, Paula Echevarría, Luis Tosar, Raúl Arévalo, Javier Cámara

Czarna komedia! Leyre jest rozwiedzioną, zamożną kobietą, mieszkającą w luksusowej willi w Bilbao. Kłótnia z byłym mężem, który grozi, że przestanie utrzymywać ją i ich syna, wymyka się spod kontroli i kończy tragedią. Chcąc ochronić rodzinę, Leyre nieświadomie doprowadza do kolejnych dramatycznych wydarzeń.

To jednak nie koniec kłopotów. Najbliższy przyjaciel Asiera, Julen jest zakochany w Leyre, a obecna żona denata, Vanessa wplątana w aferę korupcyjną, nie chce mieć nic wspólnego z zabójstwem męża i stara się zrzucić całą winę na jego byłą żonę, w czym pomaga jej stojąca za nią murem prawniczka, Susana. Czy czujni baskijscy policjanci wpadną na właściwy trop? Jaką rolę w sprawie odegrają taksówkarz i ksiądz?

TCHÓRZLIWA MIŁOŚĆ / Los amores Cobardes
Hiszpania 2018, 96’
reż. Carmen Blanco
obsada: Blanca Parés, Ignacio Montes, Anna Coll Miller, Tusti de las Heras

Przyciągający debiut Carmen Blanco. Subtelna opowieść o miłości!

Eva jest silną, niezależną, młodą kobietą. Jedzie do rodzinnego miasta na wakacje. Chce spędzić je w spokoju, z dala od firmy w której pracuje, w towarzystwie mamy i przyjaciółki, Gemy. Ku zaskoczeniu Evy, na jej drodze stanie Rubén – bliski jej sercu przyjaciel, z którym od dawna nie miała kontaktu. Rubén zniknął bowiem bez pożegnania, nie podając żadnego powodu swojej decyzji i zostawiając pytania bez odpowiedzi. Czy to nieoczekiwane spotkanie zmieni plany Evy?

YULI
Hiszpania 2018, 110’
reż. Icíar Bollaín
obsada: Keyvin Martínez, Santiago Alfonso, Laura de la Uz, Carlos Acosta

MFF San Sebastián 2018: najlepszy scenariusz
5 nominacji do Nagród Goya 2019: najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsze zdjęcia, najlepszy debiutujący aktor, najlepsza muzyka, najlepszy dźwięk

Film hiszpańskiej reżyserki Icíar Bollaín, oparty na autobiografii tancerza Carlosa Acosty – Sin mirar atrás, ze scenariuszem dwukrotnie nagradzanego w Cannes Paula Laverty’ego, stałego współpracownika Kena Loacha.

Yuli to syn afrykańskiego boga Oguna, bojownika. Yuli to pseudonim Kubańczyka, Carlosa Acosty, który nadał mu ojciec. Widział naturalny talent syna do tańca i zmusił go do uczęszczania na zajęcia w prestiżowej Kubańskiej Narodowej Szkole Baletu, choć Yuli uciekał od wszelkiego rodzaju dyscypliny i edukacji, a jego szkołą były ulice biednej, opustoszałej Hawany.

Jednak pomimo powtarzających się ucieczek ze szkoły i braku dyscypliny, Yuli zakochał się w tańcu. Stał się pierwszym czarnoskórym tancerzem baletowym, który wcielił się w postaci napisane dla białych. Występował na deskach Houston Ballet i The Royal Ballet, gdzie był solistą przez ponad 15 lat. Film prowadzi nas od lat trudnego dzieciństwa, przez dojrzewanie, aż po dojrzałość. W dorosłą postać tancerza wciela się sam Carlos Acosta który, pomimo sukcesu, jaki odniósł i międzynarodowego uznania, którym się cieszy, nigdy nie zapomniał o swoich korzeniach.

Galeria

19TKH_B1 nl

Video

Ostatnie komentarze
  • Anna Blanche z www.no-noo.com:

    Oby więcej takich murali :)

    4 lata temu

  • Andrzej Rogowski:

    Karol You Are Doing The Right Thing. Thank You For That.

    4 lata temu

  • norm777:

    W niedzielę są dwa filmy dla chłopców, a można było Madikę dać w niedzie

    4 lata temu

  • mapet:

    Ja jestem zwolennikiem teatru Imka w Warszawie. Jestem tam regularnie widzem. Ni

    4 lata temu

  • MOGO:

    Świetna sprawa! Takie warsztaty w Białym...suuuperowo!

    5 lat temu