DAU. Natasza

W ramach 35. Dni Sztuki Współczesnej zapraszamy na film

DAU. Natasza

2 czerwca 2021, godz. 20:30
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilety: 20 złbilety do kupienia w kasach kina Forum i Centrum im. Ludwika Zamenhofa, na bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na 30 minut przed rozpoczęciem
film dla widzów dorosłych

Wytyczne dla wydarzenia Dni Sztuki Współczesnej
Oświadczenie uczestnika wydarzenia Dni Sztuki Współczesnej

prelekcja przed filmem: Bartosz Żurawiecki

DAU. Natasza
Niemcy, Ukraina, Wielka Brytania, Rosja 2020, 138’
reż. Ilya Khrzhanovskiy, Jekaterina Oertel
obsada:  Natalia Berezhnaya, Olga Shkabarnya, Luc Bigé, Vladimir Azhippo

Pierwszy pokaz kinowy po pokazach na 9. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty!

Srebrny Niedźwiedź na MFF w Berlinie 2020 dla operatora Jürgena Jürgesa za wybitne osiągnięcia artystyczne!

Pierwsza część monumentalnego dzieła Ilyi Khrzhanovskiyego jest wprowadzeniem w skonstruowany z niebywałym rozmachem świat DAU. Wstrząsająca, transowa, chwytająca bohaterów i widzów w pułapki długich ujęć “DAU. Natasza” opowiada o samotnej kierowniczce kantyny w zamkniętym mieście-instytucie. Rzecz rozgrywa się w przeciągu kilku dni w 1952 roku, a Khrzhanovskiy czyni nas świadkami dramatycznego uwikłania tytułowej bohaterki.

Kamera (film kręcono na taśmie 35 mm!) jest jak szpicel niespuszczający oka z Nataszy, kiedy ta wydaje obiady, flirtuje, prowadzi pijackie rozmowy, uprawia seks czy też pijana szarpie się z młodą pomocnicą. Nieświadoma, że jej banalne marzenia o miłości i drobne oszustwa w pracy stanowią pożywkę dla bezwzględnej totalitarnej władzy. DAU odsłania skrupulatnie jej mechanizmy.

Na potrzeby filmu na terenie nieczynnego kompleksu wodnego w Charkowie zostało wybudowane miasto-instytut, w którym twórcy zamknęli na wiele miesięcy ochotników: naturszczyków i aktorów. Całość zaś rozrosła się w radykalny, kontrowersyjny eksperyment z pogranicza kina, sztuk wizualnych, psychodramy i nauk społecznych.

Ilya Khrzhanovskiy (ur. 1975) – rosyjski reżyser, producent i scenarzysta, absolwent moskiewskiego WGIK. Po zakończeniu studiów pracował w reklamie i telewizji, a w kinie debiutował w 2004 roku głośnym “4”, który przyniósł mu nagrody na festiwalach w Rotterdamie, Atenach i Seattle. Założyciel firmy Phenomen Films. Od 2006 roku pracuje nad “DAU”, multidyscyplinarnym projektem z pogranicza kina, sztuk wizualnych, psychodramy i nauk społecznych.
Filmografia: “Stop” / “Ostanowka” (1999), “4” (2004), “DAU. Natasza” / “DAU Natasha” (2020), “DAU. Degeneracja” / “DAU. Degeneratsia” (2020)

Bartosz Żurawiecki – krytyk filmowy, dziennikarz, felietonista, pisarz. Szef działu recenzji w miesięczniku „KINO”. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za blog „Czego nie widać” i Nagrody im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych. Współtwórca i aktor kabaretu Barbarzyńcy.pl. Współautor książek: „Homofobia po polsku”, „Autorzy polskiego kina”, „Parametry pożądania”, „David Cronenberg w oczach krytyków”. Autor powieści „Trzech panów w łóżku, nie licząc kota” (2005), „Ja, czyli 66 moich miłości” (2007), „Nieobecni” (2011), „Do Lolelaj. Gejowska utopia” (2017) i zbioru sztuk teatralnych „Erotica alla polacca” (2006). W 2019 roku opublikował książkę reporterską „Festiwale wyklęte”. Ostatnio ukazała się pod jego redakcją książka „Ludzie, nie ideologia”.

 

Galeria

DAU-12_20200202_g12_VFX_1988X1080_00138086 DAU-12_20200202_g12_VFX_1988X1080_00099785 _MG_9415 _MG_9425 _MG_9427 _MG_9438 _MG_9443 _MG_9445 _MG_9457 _MG_9466 _MG_9470 _MG_9474 _MG_9481 _MG_9484 _MG_9486 _MG_9491 _MG_9492 _MG_9497 _MG_9501 _MG_9506 _MG_9509 _MG_9514 _MG_9519 _MG_9527 _MG_9529 _MG_9531 _MG_9532 _MG_9536 _MG_9544 _MG_9550 _MG_9551 _MG_9553 _MG_9559
Ostatnie komentarze

BOK Białostocki Ośrodek Kultury