Złodziejaszki

(Japonia, 121')

Trailer

Opis filmu

Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes i nominowany do tegorocznego Oscara najnowszy film Hirokazu Kore-edy, reżysera filmów „Jak ojciec i syn” i „Nasza młodsza siostra”!

ZŁODZIEJASZKI / Shoplifters / Manbiki Kazoku

Złodziejaszki
Japonia 2018, 121′
reż. Hirokazu Kore-eda
obsada: Lily Franky, Sakura Ando, Mayu Matsuoka, Kilin Kiki, Kairi Jyo, Miyu Sasaki

Historia trzypokoleniowej ubogiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio, utrzymującej się z najróżniejszych dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży. I choć ledwo wiążą koniec z końcem, gdy pewnego dnia w ich życiu pojawia się bezdomna dziewczynka, bez wahania decydują się zapewnić jej dach nad głową.
To początek wydarzeń, które odsłonią skrywane tajemnice z rodzinnej przeszłości.

Reżyser filmu Hirokazu Kore-eda należy do czołówki współczesnych japońskich twórców i jest najpopularniejszy przedstawicielem tej kinematografii w Polsce.
W ostatnich kilku latach kinowa publiczność miała okazję obejrzeć jego głośne, nagradzane obrazy Po burzy(2016), Nasza młodsza siostra (2015), Jak ojciec i syn (2013). Krytycy nazywają go kontynuatorem filmowej tradycji japońskiego mistrza Yasujirô Ozu, jednak sam Kore-eda uważa, że bliżej mu do Kena Loacha, który podobnie jak on używa kamery do sportretowania społecznych nierówności i absurdów współczesnego świata.
– Świat zmierza w przedziwnym kierunku, nie wiem czy rodzina – w takim tradycyjnym założeniu, zbudowana na dobrowolnym byciu razem, długotrwałej i wielopokoleniowej więzi czy bezinteresownej chęci niesienia pomocy – ma szansę przetrwać. Ten temat wciąż do mnie powraca, bo nie ma jednej recepty na udane życie rodzinne, na trwałe relacje. A tak jak powiedziałem, współczesny świat nie sprzyja inwestowaniu czasu, wiedzy, czy pieniędzy we wspólnotę. Wszyscy stawiają teraz na siebie, liczy się jednostka – nie zbiorowość – mówił w wywiadzie dla „Wprost” po ubiegłorocznym Festiwalu w Cannes, gdzie otrzymał Złotą Palmę.

Najważniejsze wyróżnienia i nagrody:
Cannes 2018 – Złota Palma dla Najlepszego filmu
Asian Pacific Screen Awards 2018 – Nagroda dla Najlepszego Filmu
Złote Globy 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Oscary 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Independent Spirit Awards 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
BAFTA 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny
Asian Film Awards 2019 – 6 nominacji w kategoriach: Najlepszy film, Najlepsza reżyseria (Hirokazu Kore-eda), Najlepsza aktorka (Sakura Andô), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Mayu Matsuoka), Najlepsza muzyka (Haruomi Hosono), Najlepsza scenografia (Keiko Mitsumatsu).
Nagrody Japońskiej Akademii Filmowej 2019 – 12 nominacji w kategoriach: Najlepszy film, Najlepsza reżyseria (Hirokazu Kore-eda), Najlepszy scenariusz (Hirokazu Koreeda), Najlepsza aktorka (Sakura Andô), Najlepszy aktor (Lily Franky), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Kirin Kiki), Najlepsza aktorka drugoplanowa (Mayu Matsuoka), Najlepsza muzyka (Haruomi Hosono), Najlepsza scenografia (Keiko Mitsumatsu), Najlepsze oświetlenie (Isamu Fujii), Najlepsze zdjęcia (Ryûto Kondô), Najlepszy dźwięk (Kazuhiko Tomita).

Piękny film o prawdziwym rodzinnym szczęściu. Zabawny i wzruszający z zaskakującym zwrotem akcji. „Złodziejaszki” skradły moje serce
Grażyna Torbicka

To ważne, mądre, niełatwe i perfekcyjnie zrealizowane kino, które powinien obejrzeć każdy, kto docenia filmy bliskie życiu. Nie mam żadnych wątpliwości, że „Shoplifters” po latach będzie uważany za arcydzieło naszych czasów, choć jego wydźwięk jest bez wątpienia ponadczasowy
Dawid Myśliwiec, Film.org.pl

We wrzącym świecie, pełnym wielkich problemów politycznych, ekonomicznych i społecznych – opowiada o najprostszych uczuciach. Broni wrażliwości, którą w trudnej codzienności zbyt często gubimy.
Barbara Hollender, Rzeczpospolita

Kompletny, dojrzały i piękny!
Anna Tatarska, Onet.pl

Ten czarujący i poruszający obraz skradnie serca zarówno publiczności kina artystycznego, jak i miłośnikom filmów głównego nurtu.
Meggie Lee, Variety

Kore-eda posiada wrażliwy, precyzyjny dotyk niczym mistrz kasiarzy i jest wirtuozem emocjonalnej narracji.
Manohla Dargis, New York Times

Ten mądry i wnikliwy film jest delikatny, przejmujący i zaskakująco potężny.
Kenneth Turan, Los Angeles Times

Nie da się doświadczyć współczucia głęboko zakorzenionego w tym filmie i nie być poruszonym do łez.
Peter Travers, Rolling Stone