Sputnik nad Białymstokiem

Zapraszamy na kolejną edycję Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”! W programie tegorocznego cyklu 10 różnorodnych stylistycznie najnowszych rosyjskich filmów oraz klasyczne animacje Jurija Norsztejna!

Sputnik nad Białymstokiem
2-8 lutego 2018
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilet na każdy film: 12 zł, karnet na wszystkie filmy (nie dotyczy filmu „Niemiłość”): 120 zł

Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” odbywa się w Warszawie od 2007 roku, kiedy to jego pomysłodawcy i organizatorzy (Fundacja WSPIERAM, Europejska Agencja Reklamowa i firma dystrybucyjna 35 mm) stwierdzili wyraźnie odczuwalny w kraju nad Wisłą brak kina rosyjskiego. Zainteresowanie widzów pierwszą edycją festiwalu było ogromne i dlatego każdej jesieni odbywa się w stolicy wielkie święto rosyjskiej kinematografii. Cel Festiwalu to zaprezentowanie jak najszerszej publiczności największych osiągnięć rosyjskiej sztuki filmowej, nie tylko docenionych już arcydzieł mistrzów kina rosyjskiego (i radzieckiego), ale także produkcji młodego pokolenia reżyserów. Wybrane filmy od kilku lat prezentowane są również w kinach całej Polski, w tym w białostockim kinie Forum.

Zapraszamy także na swego rodzaju preludium przed tegorocznym festiwalem – przedpremierowy pokaz filmu „Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa, rosyjskiego kandydata do Oscara!
1 lutego 2018, godz. 18.00
kino Forum, bilet: 14 zł
Więcej informacji

PROGRAM SPUTNIKA NAD BIAŁYMSTOKIEM

2 lutego 2018
16:15 PRZEKONANIA, reż. Tatiana Czystowa, Rosja/Polska 2016, 63 min, 12+
18:00 ARYTMIA, reż. Borys Chlebnikow, Rosja/Niemcy/Finlandia 2017, 112 min, 18+

3 lutego 2018
16:15 JAK WITIA CZESNOK LIOCHĘ SZTYRA DO DOMU OPIEKI WIÓZŁ, reż. Aleksander Chant (Jewsiejew), reż. Aleksander Chant (Jewsiejew), Rosja 2017, 90 min (16+)
18:00 BLISKOŚĆ, reż. Kantemir Bałagow, Rosja 2017, 118 min, 16+

4 lutego 2018
16:00 DAMA PIKOWA, reż. Paweł Łungin, Rosja 2016, 120 min, 16+
18:15 BYLI SOBIE, reż. Eduard Parri, Rosja 2017, 86 min, 16+

5 lutego 2018
18:00 BOLSZOJ, reż. Walerij Todorowskij, Rosja 2016, 132 min

6 lutego 2018
18:15 MÓJ MORDERCA, reż. Kostas Marsan, Rosja 2016, 105 min, 18+

7 lutego 2018
18:30 SIODŁO TURECKIE, reż. Jusup Razykow, Rosja 2017, 76 min

8 lutego 2018
16:30 cykl animacji Jurija Norsztejna, Rosja, 73 min.
18:30 ROSYJSKA CZERWIEŃ, reż. Charly Braun, Rosja/Brazylia/Portugalia 2017, 90 min, 16+

Białostockim organizatorem imprezy jest Białostocki Ośrodek Kultury – DKF „GAG”

Opisy filmów:

PRZEKONANIA (dokument)
Rosja/Polska 2016, 63′
scenariusz i reżyseria: Tatiana Czystowa
zdjęcia: Maria Falilejewa

Nagroda za najlepszy film dokumentalny z Europy Wschodniej na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Lipsku (2016)
Nagroda za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny na Festiwalu Artdocfest w Moskwie (2016)

W Rosji prawo do zastępczej służby cywilnej po raz pierwszy zagwarantowała Konstytucja z 1993 roku. Według ustawy zasadniczej, prawo do odmowy służby wojskowej mają teraz nie tylko osoby wierzące. Inni obywatele mogą zadeklarować jako przyczynę odmowy nie wiarę, ale swoje przekonania, przeciwstawne, niezgodne lub sprzeczne ze służbą wojskową: światopoglądowe, filozoficzne, moralno-etyczne, polityczne i inne. Próba skorzystania ze swojego obywatelskiego prawa w Rosji często przeradza się jednak w tragiczny konflikt Jednostki i Systemu, który mierzy wszystkich jedną miarą i który jest bezlitosny wobec tych, którzy próbują wyróżnić się z tłumu.

ARYTMIA (dramat)
Rosja/Niemcy/Finlandia 2017, 112′
reżyseria: Boris Chlebnikow
scenariusz: Natalia Mieszczaninowa, Borys Chlebnikow
zdjęcia: Aliszer Chamidchodżajew
obsada: Aleksandr Jacenko, Irina Gorbaczowa, Nikołaj Schreiber, Maksim Łagaszkin

Nagroda Główna Festiwalu, Nagroda za najlepszą główną rolę męską (Aleksandr Jacenko) oraz Nagroda publiczności na 28. Otwartym Rosyjskim Festiwalu Filmowym „Kinotawr” w Soczi (2017)
Nagroda za najlepszą główną rolę męską (Aleksandr Jacenko) na MFF w Karlowych Warach (2017)

Oleg jest utalentowanym lekarzem. Pracuje w pogotowiu ratunkowym, jeździ karetką od pacjenta do pacjenta. Doskonale zdaje sobie sprawę, że jego przyjazd może zmienić wszystko, dlatego często stara się dokonywać rzeczy niemożliwych. Wszystko inne może zaczekać: rodzina, kariera… Podczas gdy Oleg ratuje innych, jego żona, zmęczona takim życiem, decyduje się na rozwód, a w szpitalu pojawia się nowy szef, dla którego liczą się tylko liczby i regulaminy.

JAK WITIA CZESNOK LIOCHĘ SZTYRA DO DOMU OPIEKI WIÓZŁ (dramat)
Rosja 2017, 90′
reżyseria: Aleksandr Chant
scenariusz: Aleksiej Borodaczo
zdjęcia: Daniił Fomiczew
obsada: Jewgienij Tkaczuk, Aleksiej Sieriebriakow, Andriej Smirnow, Olga Łapszyna, Alina Nasibullina, Gieorgij Kudrenko, Roman Szaliapin, Natalia Wdowina

Nagroda Główna programu „Na Wschód od Zachodu” na MFF w Karlowych Warach (2017)

Kino drogi w rosyjskim wydaniu. 27-letni Witka, którego dzieciństwo upłynęło w domu dziecka, marzy o ucieczce od „utrudniających mu życie” żony i syna. Nieznający rodzicielskiej miłości, niezdolny do okazywania ciepłych ludzkich uczuć, spotyka po latach ojca – kiedyś kryminalistę, a obecnie po prostu podstarzałego kalekę. Witka postanawia odwieźć ojca do domu opieki dla niepełnosprawnych, nie spodziewając się, jakie przygody i niebezpieczeństwa czyhają na nich po drodze.

BLISKOŚĆ (dramat)
Rosja 2017, 118′
reżyseria: Kantemir Bałagow
scenariusz: Anton Jarusz, Kantemir Bałagow
muzyka: Andriej Nikitin
zdjęcia: Artiom Jemieljanow
obsada: Daria Żowner, Olga Dragunowa, Artiom Cypin, Wieniamin Kac, Nazir Żukow

Nagroda FIPRESCI na 52. MFF w Cannes (2017)
Nagroda za najlepszy debiut oraz Nagroda Izby Krytyków i Znawców Filmowych na 28. Otwartym Rosyjskim Festiwalu Filmowym „Kinotawr” w Soczi (2017)

Pełnometrażowy debiut fabularny ucznia Aleksandra Sokurowa. Akcja filmu, opartego częściowo na prawdziwych wydarzeniach, toczy się pod koniec lat 90. w Nalczyku. Nieznani sprawcy porywają młodego Żyda – syna właściciela warsztatu samochodowego. W centrum wydarzeń znajduje się jednak siostra porwanego – buntowniczka Iłana, która jako jedyna jest w stanie wyrwać swoich bliskich z opresji.

DAMA PIKOWA (dramat)
Rosja 2016, 120′
reżyseria: Paweł Łungin
scenariusz: Paweł Łungin, Walerij Pieciejkin, Stephen Walsh, Aleksandr Łungin
zdjęcia: Lewan Kapanadze
obsada: Ksenia Rappoport, Iwan Jankowskij, Maria Kurdenewicz, Igor Mirkurbanow, Natalia Kolakowa, Aleksandr Kołgan, Władimir Simonow

„Złoty Orzeł” – Nagroda Rosyjskiej Narodowej Akademii Sztuk i Nauk Filmowych za najlepszą główną rolę męską (Iwan Jankowskij), za Najlepszą charakteryzację i efekty specjalne (2017)

Diwa operowa Sofia Mayer po latach emigracji wraca do Rosji. Śpiewaczka chce wyreżyserować „Damę pikową” Czajkowskiego na scenie, na której kiedyś debiutowała. Spektakl niewątpliwie będzie wydarzeniem sezonu, a aktorzy biorący w nim udział czeka popularność. O sławie i pieniądzach marzy także młody śpiewak zespołu operowego, Andriej, a „Dama pikowa” jest dla niego szansą, by zrealizować marzenia. Jest gotowy na wszystko, aby dostać rolę Hermana, czego domyśla się Sofia, która dla siebie zostawiła rolę Hrabiny. Diwa rozpoczyna zaciętą grę, w którą wciągnięci zostaną wszyscy uczestnicy spektaklu.

BYLI SOBIE (dramat)
Rosja 2017, 85′
reżyseria: Eduard Parri
scenariusz: Aleksiej Borodaczow, Jekatierina Saryczewa
muzyka: Leonid Agutin
zdjęcia: Maria Sołowjowa
obsada: Fiodor Dobronrawow, Roman Madianow, Irina Rozanowa, Wiktor Suprun

Pogodna i pozytywna opowieść o mieszkańcach malowniczej, ale wymierającej wsi na rosyjskiej prowincji. Pozostało w niej troje mieszkańców – dwóch samotnych mężczyzn w podeszłym wieku oraz świeżo upieczona wdowa. Jeden z mężczyzn postanawia raz na zawsze skończyć z samotnością, decyduje się zatem ofiarować swoją rękę i serce wdowie. Jednak drugi mężczyzna nie może się z tym pogodzić i także pretenduje do zajęcia pustego miejsca w sercu sąsiadki. Mężczyźni wkraczają na wojenną ścieżkę.

BOLSZOJ (dramat)
Rosja 2016, 132′
reżyseria: Walerij Todorowskij
scenariusz: Anastasija Palczykowa
muzyka: Anna Drubicz, Paweł Karmanow
zdjęcia: Siergiej Michalczuk
obsada: Alisa Frejdnlich, Walentina Teliczkina, Aleksandr Domogarow, Margarita Simonowa, Nicolas Le Riche, , Jekaterina Samujlina, Anna Isajewa, Andriej Sorokin

Niezwykle utalentowana tancerka baletowa Julia Olszańska pochodzi z małego górniczego miasta. Los podsuwa jej szczęśliwy bilet: jej talent zostaje zauważony przez byłego artystę baletu, który postanawia pomóc dziewczynce w drodze na główną scenę Rosji – Teatr Bolszoj. Droga ta wiedzie przez szkołę baletową, w której młodą niepokorną prowincjuszkę otacza swoją opieką jeszcze bardziej niepokorna nauczycielka. Metamorfoza w primabalerinę wymaga niewiarygodnego poświęcenia i Julia na własnej skórze przekonuje się, że świat wielkiego baletu to nie tylko biel puent i szelest jedwabnych wstążek.

MÓJ MORDERCA (kryminał)
Rosja 2016, 105′
reżyseria: Kostas Marsan
scenariusz: Swietłana Taajko, Maria Nachodkina, Konstantin Daniłow
muzyka: Nikołaj Michiejew
zdjęcia: Iskander Iwanow
obsada: Wiaczesław Ławiernow, Galina Tichonowa, Fiedot Lwow, Stiepan Fiedorienko, Ilja Jakowlew, Diułustan Siemionow, Prokopij Daniłow, Dmitrij Aleksiejew, Iwan Miszagin

Ekranizacja noweli „Tajemnica jeziora Sajsary” klasyka literatury jakuckiej, Jegora Nejmochowa i debiut reżyserski Kostasa Marsana. W Jakucku, we własnym mieszkaniu, została zamordowana młoda kobieta. Śledztwo prowadzi młody detektyw – sprawa nie wydaje się zbytnio skomplikowana, ponieważ wszystkie ślady wskazują na to, że kobietę zabił jej kochanek. Ku zdziwieniu policjanta podejrzany od razu po zatrzymaniu przyznaje się do winy i z detalami opisuje zabójstwo. Chociaż sprawa wydaje się zamknięta, intuicja podpowiada detektywowi, że podejrzany przyznał się zbyt łatwo.

SIODŁO TURECKIE (dramat)
Rosja 2017, 76′
scenariusz i reżyseria: Jusup Razykow
muzyka: Aleksiej Artiszewskij
zdjęcia: Jurij Michajliszyn, Jurij Kroczuk
obsada: Walerij Masłow, Weronika Kuzniecowa, Witalij Dauszew, Ilja Kowriżnych, Sergiej Gienkin, Anna Bieleńkaja

Nagroda im. Mikaela Tariwerdiewa za najlepszą muzykę filmową, Dyplom Izby Krytyków i Znawców Filmowych na 28. Otwartym Rosyjskim Festiwalu Filmowym „Kinotawr” w Soczi (2017)

„Zespół pustego siodła tureckiego” to zaburzenia pracy układów nerwowego i hormonalnego. Cierpi na nie główny bohater filmu – były pracownik organów bezpieczeństwa państwowego, który na emeryturze z nudów i samotności zaczyna śledzić tych, których zachowanie rozbudza jego ciekawość i podejrzliwość.

ROSYJSKA CZERWIEŃ (dramat)
Rosja/Brazylia/Portugalia 2017, 90′
scenariusz i reżyseria: Charly Braun
zdjęcia: Alexandre Samori
obsada: Martha Nowill, Maria Manoella, Soraia Chaves, Esteban Feune de Colombi, Władimir Pogłazow, Alina Dżamgarjan

Zabawny kolaż dokumentu i fikcji zainspirowany prawdziwą podróżą dwóch młodych brazylijskich aktorek do Rosji w celu doskonalania warsztatu aktorskiego pod okiem słynnego rosyjskiego pedagoga. Brazylijki Martha Nowill i Maria Manoella, oraz portugalska gwiazda filmowa, Soraia Chaves, rywalizują między sobą o pierwszeństwo na teatralnej scenie. Równolegle poznają nową kulturę, z trudem przyzwyczajają się do życia w akademiku i jedzenia w stołówce, po raz pierwszy widzą zamieć śnieżną i gołoledź i, oczywiście, przeżywają romantyczne chwile.

Video

Ostatnie komentarze
  • Anna Blanche z www.no-noo.com:

    Oby więcej takich murali :)

    2 lata temu

  • Andrzej Rogowski:

    Karol You Are Doing The Right Thing. Thank You For That.

    3 lata temu

  • norm777:

    W niedzielę są dwa filmy dla chłopców, a można było Madikę dać w niedzie

    3 lata temu

  • mapet:

    Ja jestem zwolennikiem teatru Imka w Warszawie. Jestem tam regularnie widzem. Ni

    3 lata temu

  • MOGO:

    Świetna sprawa! Takie warsztaty w Białym...suuuperowo!

    3 lata temu