Podlaska Akademia Kultury: Pokolenia + spotkanie z reż. Januszem Zaorskim

(Polska, 105')

Opis filmu

Podlaska Akademia Kultury przy Białostockim Ośrodku Kultury oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej zapraszają na film

POKOLENIA + spotkanie z reżyserem filmu Januszem Zaorskim

19.11.2017, godz. 16.00
kino Forum, ul. Legionowa 5
bilet: 8 zł – do kupienia w kasie kina Forum i na stronie www.bilety.bok.bialystok.pl

Pokolenia
Polska 2016, 105′
reż. Janusz Zaorski

Nawiązując do dzieła Andrzeja Wajdy „Pokolenie”, film zaczyna się w 1939 roku od sceny kradzieży węgla z niemieckiego pociągu towarowego. Czwórka roześmianych chłopaków (Cybulski, Polański, Łomnicki, Ber) brutalnie wkracza w dojrzałość. Jeden z nich zostaje zastrzelony przez niemieckiego żołnierza, inny, po wystrzeleniu całej amunicji, decyduje się na samobójczy krok i rzuca się z ostatniego piętra klatki schodowej. Fragment filmu „Olimpiada 40” pokazuje opór polskich żołnierzy, którzy na przekór komendantowi, organizują w stalagu „igrzyska olimpijskie”. Koniec wojny to z jednej strony Cybulski w „Jak być kochaną”, opuszczający skrytkę, w której się ukrywał, z drugiej – to Maciej Chełmicki. Bohaterowie Komedii „Sami swoi”: Pawlak i Kargul przyjeżdżają na Ziemie Odzyskane.
Kolejne sekwencje polskiej historii, a jednocześnie historii polskiego kina, opowiadają sugestywne kadry z najbardziej znanych polskich filmów: „Nikt nie woła” Kazimierza Kutza, „Agnieszka 46” Sylwestra Chęcińskiego, „W zawieszeniu” i „Ostatni prom” Waldemara Krzystka, „Dreszcze” Wojciecha Marczewskiego, „Wielki bieg” Jerzego Domaradzkiego, „Pętla” Wojciecha Jerzego Hasa, „Salto” Tadeusza Konwickiego, „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego, „Indeks” Janusza Kijowskiego, „Yesterday” i „Marcowe migdały” Radosława Piwowarskiego, „Anatomia miłości” Romana Załuskiego. Tę 100-minutową lekcję historii kończy film Piotra Łazarkiewicza „Fala” i suplement do niego, czyli spotkanie po latach, w 2015 roku, z bohaterami filmu z 1985 roku. W budynku dawnej WFF-2 Maciek Chełmicki z „Popiołu i diamentu” zwiedza wytwórnię, tę starą, którą zobaczymy na archiwalnych wykopiowaniach i tę nową, wyposażoną w supernowoczesny sprzęt audiowizualny.